90 ABRAHAM VAN DE VELDE dere Reformatie. De Zeeuwse Nadere Reformatie was dan ook allerminst een geïsoleerd fenomeen. In de beschrijving van de Nadere Reformatie in Zeeland is aandacht gevraagd voor het opmerke lijke feit dat vele Zeeuwse vertegenwoordigers van deze vroomheidsbeweging door familieban den aan elkaar waren verbonden. Nieuw is, dat dit ook voor Van de Velde geldt. In latere druk ken van zijn hoofdwerk merkt hij immers op, dat de nadere reformator te Sluis, de gereformeerde predikant en poëet D. Montanus, een neef van hem is, en dat deze hem correcties en aanvullin gen op zijn boek heeft verstrekt: een typisch staaltje van nadere-reformatorische samenwer king. In de persoon van Abraham van de Velde is de Zeeuwse Nadere Reformatie uitermate nauw be trokken geweest bij de geruchtmakende zaak van J. de Labadie. De Labadie was eerst een rooms- katholiek rondtrekkend opwekkingsprediker ge weest, was vervolgens naar het calvinisme over gegaan en streefde als gereformeerd predikant te Genève vanaf 1659 de verdere hervorming van de Kerk na door conventikels te organiseren. Ten diepste beoogde hij een Kerk van uitsluitend we dergeborenen. Van de Velde heeft in 1666 op in stigatie van Voetius zijn invloed aangewend om De Labadie door de Waalse gemeente te Middel burg te laten beroepen. Het is kenmerkend voor Van de Velde's geestelijke ligging dat hij op 24 oktober 1667 op hoge tonen de nadere-reforma torische werkzaamheden van zijn plaatselijke Waalse collega bezong, teiwijl de Waalse synode De Labadie vijf dagen tevoren geschorst had! Toen De Labadie zich echter steeds meer en openlijker in separatistische richting ontwikkelde, was Van de Velde een illusie armer. Evenals voor alle andere nadere reformatoren vormde voor Van de Velde kerkelijk separatisme de kritische grens van het reformatiestreven. Van de Velde's kerkelijk standpunt verhinderde hem evenwel niet alle begrip op te brengen voor hen die uit onvrede met de plaatselijk prediking gingen conventikelen. Uit het in 1677 onder het pseudoniem Theophilus Parresius - waarachter zich naar alle waarschijnlijkheid Jacobus Koelman verschool - verschenen Historisch Verhael van de proceduuren Tegen D. Jacobus Koelman is de volgende geschiedenis bekend. Op 13 januari 1676 deden 's avonds om zeven uur de schout en twee schepenen van Kruiningen een inval in een woning van dat dorp waar een conventikel werd gehouden. De uit Middelburg afkomstige voo- ganger Adriaan van Loo, metselaar van beroep, werd in hechtenis genomen en tegen hem werd een gerechtelijke procedure gestart. Eén van de stukken die in het kader hiervan op de gerecht - tafel kwamen, was een attestatie van Adriaan van Loo's wijkpredikant te Middelburg, Abraham van de Velde. Deze gaf van de conventikelvoorman het loffelijk getuigenis dat deze ten aanzien va: geestelijke kennis en ijver om anderen voor Christus te winnen een voorbeeld in de Middel burgse gemeente was. Van de Velde prees zie! zelfs gelukkig zo een lidmaat in zijn wijk te heb ben en wenste wel dat alle lidmaten waren al- Van Loo! Uit andere attestaties komt naar voren dat Van Loo in diverse steden en dorpen in conventikel voorging. Blijkens het getuigschrift van Abraham van de Velde hadden Van Loo's activiteiten zijn volledige instemming. Er mag zelfs veronderstelti worden dat Van de Velde zelf bij het - kerkelijke conventikelleven in Middelburg betrokken is ge weest. Beknopte literatuuropgave Het beste overzicht van Abraham van de Velde's leven en werken wordt gegeven door W.J. Fournier in Biografisc lexicon voor de geschiedenis van het Nederlandse prote- stantisme. dl. 1. Kampen, 1978, blz. 392-393. Aanvullende gegevens kan men vinden in: Nagtglas, F., Levensberichten van Zeeuwen, dl. 2. Middelburg, 1891-1893, blz. 815-817, en in: Bijl, M. van der, Idee en Interest. Voorgeschiedenis, verloop en achtergronden van de politieke twisten in Zee land en vooral in Middelburg tussen 1702 en 1715. Gro ningen, 1981. Voor de bibliografische lijst van A. van dt Velde's geschriften raadplege men: Haar, J. van der, Schat kamer van de gereformeerde theologie in Nederland (c. 1600-C.1800). Bibliografisch onderzoek. Veenendaal, 1987, blz. 513-514. Eén onderzoeker heeft zijn licht laten schij nen over Van de Velde's geschiedschrijving: Deursen, A.T. van, 'Nadere Reformatie en geschiedbeoefening. Abraham van de Velde en Franciscus Ridderus'. In: Documentatie blad Nadere Reformatie 13 (1989). blz. 25-39. Voor infor matie over de Nadere Reformatie in Zeeland kan men te recht bij: Hof, W.J. op 't, 'De Nadere Reformatie in Zeeland. Een eerste schets'. In: Rond de kerk in Zeeland. Derde verzameling bijdragen van cle Vereniging voor Ne derlandse Kerkgeschiedenis. Delft, 1991, blz. 37-82. Wie achtergrondinformatie over de gereformeerde belijdenisca techese in de zeventiende eeuw wenst, leze: Veen, S.D. van, Het godsdienstonderwijs en cle aanneming van lidma ten in de Gereformeerde kerk. Tweede, door L.F. Groenen dijk herziene uitgave. Dordrecht, 1979. Ten slotte zal in ok tober verschijnen: Hof, W.J. op 't, Bibliografische lijst van de geschriften van Willem Teellinck. Rotterdam, 1993-

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1993 | | pagina 12