104 JACOB STAMPERIU De drie Japen De boezemvrienden uit Wilhelminadorp, de drie Japen, komen in tien boeken van Stamperius als hoofdfiguren voor. In 1968 besloot de gemeente raad van Kattendijke, waar Wilhelminadorp toen nog bijhoorde, de openbare school in het ge boortedorp van de schrijver Stamperiusschool te noemen. De nieuwe school die in 1983 door Hannemieke Stamperius8, een kleindochter van de auteur, werd geopend, heet natuurlijk ook Stamperiusschool. Als hommage aan de drie Ja pen werd aan de gevel een draadplastiek beves tigd waarop we de drie jongens zien afgebeeld. Het scheepje hoort ongetwijfeld bij Jaap van de schipper, de kerk bij Jaap van de dominee. Met enige moeite ontdekken we verder nog een paar molenwieken, een opengeslagen boek en een ganzeveer, attributen die kennelijk voor Jaap van de bakker - Jacob Stamperius - bedoeld zijn. Hoewel Jacob Stamperius uit een gezin van ze ven kinderen kwam, komen zijn broers en zussen nauwelijks in zijn boeken voor. Alleen zijn ou ders en een broer Piet worden soms genoemd. Actief tot op hoge leeftijd Stamperius is zeer lang actief gebleven. De laatste aantekening in het Stamperiusarchief gaat over een enquête over de nieuwe spelling. Onder de meningen van verschillende hooggeplaatste per sonen vinden we ook die van Stamperius. Hij vindt dat de nieuwe spelling veel voordelen voor het onderwijs biedt en juicht de vereenvoudigin gen toe. Maar hij heeft ook oog voor het bezwaar van de uitgevers, en pleit daarom voor een rede lijke overgangstermijn. De enquête is gedateerd juni 19349. Stamperius was toen 76 jaar! Jacob Stamperius is 22 januari 1936 te Zeist ge storven, en daar vijf dagen later vanuit de kerk der Evangelische Broedergemeente begraven. Ook toen werd er in de vaderlandse pers weer veel aandacht aan zijn leven en werk gewijd. Hoe 'Zeeuwswas Jacob Stamperius Vrijdag 11 mei 1993 wijdde de Provinciale Zeeuwse Courant een hele pagina aan Stampe rius, zijn werk en Wilhelminadorp. Mevrouw Mo- lanus-Stamperius, dochter uit zijn eerste huwelijk, werd hiervoor geïnterviewd, en zij vertelde onder andere: 'Zeeland betekende alles voor hem. Min stens eenmaal per jaar ging hij naar zijn geboor teland, waar hij zijn broers en zijn zusters op zocht'. Dat Zeeland voor Jacob Stamperius belangrijk was, wil ik geloven, dat het 'alles' voor hem betekende, lijkt mij overdreven. Hij is al op zijn zestiende jaar naar Haarlem vertrokken, en bij mijn weten heeft hij na zijn studietijd noo;i naar een betrekking in Zeeland gesolliciteerd. Ook na zijn pensionering is Stamperius niet te ruggekomen. Dat hij elk jaar zijn familie in Zee land opzocht, is niet zo vreemd: op één na zij alle broers en zusters in cle provincie blijven wo nen, en volgens zijn dochter waren de kinderen uit het bakkersgezin erg aan elkaar gehecht. Zoals eerder is opgemerkt, was Jacob Stampe rius behalve schrijver onderwijsman in hart en nieren. In zijn Amsterdamse tijd schijnt hij dik wijls belangrijke onderwijskundige adviezen hebben gegeven aan burgemeester Van Tïenh< - ven10, die van 1891 tot 1894 minister-preside' was. Voor iemand van Stamperius' kaliber was Zeeland misschien toch wat te klein. De kindc boeken uit de beginperiode van zijn schrijve schap - met name de Japenboeken - spelen voor het grootste deel in de omgeving van Wilhelm: nadorp. Van zijn latere werk kunnen we dat niei zeggen. Hoe groot de rol van Zeeland in het leven en werk van Stamperius was, is niet zo gemakkelijk vast te stellen. Wel lijkt het mij duidelijk dat de invloed van Jacob Stamperius op de jeugdlectuur in heel Nederland niet mag worden onderschat daarvan getuigen de vele herdrukken van zijn kinderboeken en de enorme belangstelling bij zijn huldigingen en bij zijn begrafenis. Noten 1. Molanus-Stamperius, M.J.: Stamperius. In: 'Eigen haard', 1928 (54), 16. 2. Idem. 3. Stamperius, J.: Over Kinderlectuur. In: 'Paedagogische vlugschriften', nr. 9 uit de eerste serie, onder redactie van Ligthart en Casimir, Baarn, 1910. 4. Zie Daalder, blz. 98. 5. Zie Dasberg, blz. 103. 6. In de Zeeuwse Bibliotheek is een Stamperius-verzame- ling aanwezig onder de nummers 1135F4, 1135F5 en 1135F6. 7. De schooltuin. Een handleiding voor het onderwijs in plantkunde op de lagere school. W. Versluys, Amsterdam. 1905. 8. Hannemieke Stamperius heeft onder het pseudoniem Hannes Meinkema onder andere feministisch gekleurde ro mans geschreven. 9. De enquête moet gaan over de spelling die ministei Marchant in 1934 invoerde, een soort compromis tussen de spelling van Siegenbeek, van De Vries en van Te Winkel, en de ideeën van Kollewijn. 10. Zie noot 6. Literatuur Daalder, D.L.: Wormcruyt met suycker. Historisch-critisch overzicht van de nederlandse kinderliteratuur met illustra ties en portretten. Interbook International, Schiedam, 1976. Dasberg, L.: Het kinderboek als opvoeder. Twee eeuwen pe dagogische nonnen en waarden in het historische kinder hoek in Nederland. Van Gorcum, Assen, 1981.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1993 | | pagina 30