LEEN QUIST EN DE NOORDELIJKE TRADITIE 81 Job Meihuizen Van 8 mei tot en met 8 augustus 1993 was in de Balanszalen van het Zeeuivs Museum de tentoonstel ling Leen Quist en de Noordelijke traditie te zien. Deze expositie was in een iets uitgebreidere vorm on der dezelfde naam van februari tot en met april 1993 in Museum Boymans-van Beuningen te Rotter dam te zien. Leen Quist toonde een keuze uit de objecten die hij sinds 1977 heeft gemaakt. Bovendien heeft hij een deel van zijn collectie, die hij samen met zijn partner Frans Koster beeft bijeengebracht, aan het Rotterdamse museum in bruikleen gegeven. Zijn verzameling beperkt zich tot containervormen uit Engeland, Duitsland. Denemarken en Nederland en is verrassend in haar veelzijdigheid. Quist, die al jaren in Middelburg werkzaam en woonachtig is, wordt op deze wijze naast zijn 'Noordelijke' col lega 's geëerd. Leen Quist Leen Quist, in 1942 geboren op St. Philipsland, maakt functionele keramiek in porselein die van een bijzondere noblesse is. Vaak zijn de objecten van een lineaire blauwe decoratie voorzien. Quist woont en werkt in Middelburg. Ofschoon opge leid tot docent handvaardigheid, is hij als kera mist autodidact. Zoals veel kunstenaars van zijn generatie heeft hij geen specifieke keramische scholing genoten op een academie, in een bedrijf of op een atelier. Het is frappant te zien hoeveel autodidacten de generatie kent die rond de jaren zestig met keramiek is gaan werken. Mensen als Jan van der Vaart, Johan van Loon, Jan de Afb. 1: Trechtervormige schaal 'Hommage au Da- nemark', met blauw inge legd boomdecor, transpa rant glazuur, 1984. Hoog 13 cm, diameter 32 cm. Collectie Koster en Quist. Foto: Wim Riemens. Rooden en Johny Rolf, om enkele bekende na men te noemen, zijn allen autodidact. De belangstelling van Leen Quist om met kera miek te werken ontstond door het verzamelen er van. Tijdens vakantiereizen door Denemarken kochten Leen Quist en Frans Koster werk aan van onder anderen Clara Andersen, Gutte Eriksen en Gertrud Vasegaard. In de hoek van het han- denarbeidlokaal van de Stedelijke Scholenge meenschap in Middelburg, waar Quist les gaf, stond een verlaten draaischijf, en daarop begon hij in het midden van cle jaren zeventig met het vervaardigen van keramiek. Gefascineerd door de simpele perfectie van het werk van Gertrud Vasegaard, een toonaange-

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1993 | | pagina 3