120 SIGNALEMENTEN Ronald Rijkse, Jan Storm van Leeuwen, Arnold Wiggers, Marijn de Valk: Goud en Velijn: Middel burgse boekbanden van de 17de tot de 19de eeuw. Zeeuwse Katernen, negende deel. Stichting Zeeuwse Katernen, Middelburg, 1992. ISBN 90- 74517-02-1. In het negende deel van de Zeeuwse Katernen, een door de gelijknamige Stichting uitgegeven reeks van kunsthistorische opstellen en studies die betrekking hebben op het kunstenaarsleven in Zeeland, wordt aandacht geschonken aan een tot op heden onderbelicht aspect van de Middel burgse kunstnijverheid: de Zeeuwse hoofdstad was in de zeventiende en achttiende eeuw na 's- Gravenhage en Amsterdam het belangrijkste cen trum van boekbindkunst. Ruim honderd, veelal in goud uitgevoerde Middelburgse prachtbanden konden worden opgespoord in de Koninklijke Bibliotheken in Den Haag en Brussel, alsook in de Zeeuwse Bibliotheek. Vele honderden, een voudiger uitgevoerde boekbanden in perkament ('velijn') zijn onder meer in het Rijksarchief in Zeeland bewaard gebleven. In de onderhavige bundel worden in een drietal opstellen de resul taten van de eerste onderzoekingen naar deze boeiende tak van kunstnijverheid, en met name naar de relatie tussen prachtbanden en gebruiks banden, uiteengezet. Zoals Ronald Rijkse in zijn inleiding opmerkt, valt hierover nog veel te ach terhalen. In het eerste en belangrijkste essay van de bundel, De achttiende eeuw: hoogtij van fraai Middelburgs bindwerkvan de hand van Jan Storm van Leeuwen, wordt een overzicht gege ven van de ruim elf ateliers die in de achttiende eeuw te Middelburg werkzaam waren. Tevens gaat de auteur in op ontwikkelingen in platbe stempeling ('plat' is wat in lekentaal 'omslag' worclt genoemd) en op presentbanden, die dik wijls buitengewoon luxueus werden verzorgd (rood marokijn, inleg met groen satijn en goud stempeling). Voorts komen de gebruikte - soms weinig gangbare - technieken en materialen aan de orde, alsmede de snede, de verhouding tussen Middelburgse banden en die van elders, de op drachtgevers en de rol van het Middelburgs boek- verkopersgilde. In zijn conclusie moet Storm van Leeuwen toegeven, dat veel vragen omtrent uit gevers, verkopers, binders en verzamelaars die in Middelburg bij het boek betrokken waren onbe antwoord blijven. Zeker is echter - en dat doet de lezer goed te horen - dat de luxe boekband uit de Zeeuwse hoofdstad een volwaardige plaats toekomt in de geschiedenis van de Nederlandse boekbinderij in de achttiende eeuw. In het tweede essay, Een binder van formaat: op zoek naar Jan Dane en de Satisfactie-binderij doet Arnold Wiggers verslag van onderzoek naar de hoofdstedelijke boekhandelaar en drukker Jan Dane, die wellicht de in de bijdrage van Storm van Leeuwen gesignaleerde 'Satisfactie-binder' is. Op grond van archief- en literatuuronderzoek concludeert Wiggers dat weliswaar de uitkomst van zijn naspeuringen niet eenduidig is, maar dat Jan Dane in ieder geval wel een boekbinder van groot formaat was. De bundel wordt besloten met een korte ver handeling van Marijn de Valk, getiteld De reke ningen van de Bakkers: over de vervaardiging facturering van gebruiksbanden. De auteur heeft in het rijke archief van de Zeeuwse Rekenkamer onderzoek verricht naar de Middelburgse boek binders Leendert en Johan Bakker. Voor veel le zers zal deze verhandeling over - hoofdzakelijk - de administratieve en commerciële aspecten van de historische boekbinderij de minst interessante van de bundel zijn, maar dat neemt niet weg dat ook deze facetten enige aandacht verdienen, ze ker op een zo onontgonnen onderzoeksterrein als dit. Een uitgebreid notenapparaat, een lijst van le veranciers van bindwerk aan de Staten van Zee land, een naamsindex en - het kon natuurlijk niet anders in een boek als dit - een gedetailleerd co lofon met enkele wetenswaardigheden omtrent deze 'gebruiksband' bij uitstek besluiten dit Zeeuwse Katern. De teksten zijn helder en redelijk goed ge schreven, al had de redactie hier en daar wat aangescherpt kunnen worden. Voor een groot publiek is het onderwerp der historische boek banden vermoedelijk te specialistisch, maar voor iedereen die zich ook maar enigszins interesseert voor de materiële kant van het boek (en dat is iets heel boeiends!) of voor de geschiedenis van de Middelburgse kunstnijverheid biedt dit boekje, dat rijk geïllustreerd is, een schat aan nieuwe we tenswaardigheden. FS

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1993 | | pagina 46