LEEN QUIST
83
Afb. 2: Leen Quist. Foto: Wim Riemens,
doet zich in het noorden een opleving van de be
langstelling voor Oosterse keramiek voor. Onder
aanvoering van de Engelse pottenbakker Bernard
Leach (1887-1977) komt vooral in Engeland, Ne
derland, Denemarken en Duitsland een herwaar
dering van materiaal, decor en techniek tot stand.
Zowel de keramiek van Leach als zijn in 1940
uitgegeven werk A Potters Book, kregen in Enge
land en op het Europese continent grote aan
dacht. Na zijn opleiding in China en Japan
streefde Leach een synthese van oosterse en wes
terse traditionele pottenbakkerskunst na. Hij ves
tigde zich in St. Ives in Cornwall en maakte in
deze uithoek van Europa met de hand gedraaide
steengoed-potten, -schalen en -vazen. De vormen
waren simpel, maar de variatie in textuur en gla
zuur was groot. Leach propageerde het funda
menteel menselijk genoegen dat men kan bele
ven aan het maken van keramiek en aan het
juiste gebruik ervan. Hij droeg de opvatting uit,
dat een gebruiksvoorwerp een kunstwerk kan en
moet zijn. Een pot kon immers in Japan op de
zelfde wijze een kunstwerk zijn als een schilderij
in Europa. Deze zienswijze veroorzaakte in het
naoorlogse Europa een grote belangstelling voor
materiaal en techniek, en veranderde de levens
stijl en werkwijze van veel keramisten. Bernard
Leach zette een pottenbakkerstraditie in gang die
enerzijds op Japanse en Chinese keramiek en an
derzijds op Europees volksaardewerk is geba
seerd. Navolgers van Leach in Engeland en op
het Europese vasteland lieten zich niet in met ke
ramische sculpturen of architecturale keramiek,
maar legden zich toe op het vervaardigen van
eerlijk gebruiksgoed. Vooral in Denemarken, En
geland, Nederland en Duitsland is deze zoge
naamde Noordelijke traditie aangeslagen. De
enorme kracht en inventiviteit van de beweging
rond Leach zijn echter voor een groot deel on
dergegaan in de brede maar over het algemeen
ondiepe stroom van de functionele keramiek. In
heel Europa ontstonden potterijen waar handma
tig gedraaide schalen en dergelijke werden ver
vaardigd.
De verzameling Leen Quist en Frans Koster
Het aardige van de verzameling van Quist en
Koster is, dat deze een afspiegeling van de na
oorlogse keramiek is. De collectie is gebaseerd
op een persoonlijke keuze voor een bepaalde