LEEN QUIST 83 Afb. 2: Leen Quist. Foto: Wim Riemens, doet zich in het noorden een opleving van de be langstelling voor Oosterse keramiek voor. Onder aanvoering van de Engelse pottenbakker Bernard Leach (1887-1977) komt vooral in Engeland, Ne derland, Denemarken en Duitsland een herwaar dering van materiaal, decor en techniek tot stand. Zowel de keramiek van Leach als zijn in 1940 uitgegeven werk A Potters Book, kregen in Enge land en op het Europese continent grote aan dacht. Na zijn opleiding in China en Japan streefde Leach een synthese van oosterse en wes terse traditionele pottenbakkerskunst na. Hij ves tigde zich in St. Ives in Cornwall en maakte in deze uithoek van Europa met de hand gedraaide steengoed-potten, -schalen en -vazen. De vormen waren simpel, maar de variatie in textuur en gla zuur was groot. Leach propageerde het funda menteel menselijk genoegen dat men kan bele ven aan het maken van keramiek en aan het juiste gebruik ervan. Hij droeg de opvatting uit, dat een gebruiksvoorwerp een kunstwerk kan en moet zijn. Een pot kon immers in Japan op de zelfde wijze een kunstwerk zijn als een schilderij in Europa. Deze zienswijze veroorzaakte in het naoorlogse Europa een grote belangstelling voor materiaal en techniek, en veranderde de levens stijl en werkwijze van veel keramisten. Bernard Leach zette een pottenbakkerstraditie in gang die enerzijds op Japanse en Chinese keramiek en an derzijds op Europees volksaardewerk is geba seerd. Navolgers van Leach in Engeland en op het Europese vasteland lieten zich niet in met ke ramische sculpturen of architecturale keramiek, maar legden zich toe op het vervaardigen van eerlijk gebruiksgoed. Vooral in Denemarken, En geland, Nederland en Duitsland is deze zoge naamde Noordelijke traditie aangeslagen. De enorme kracht en inventiviteit van de beweging rond Leach zijn echter voor een groot deel on dergegaan in de brede maar over het algemeen ondiepe stroom van de functionele keramiek. In heel Europa ontstonden potterijen waar handma tig gedraaide schalen en dergelijke werden ver vaardigd. De verzameling Leen Quist en Frans Koster Het aardige van de verzameling van Quist en Koster is, dat deze een afspiegeling van de na oorlogse keramiek is. De collectie is gebaseerd op een persoonlijke keuze voor een bepaalde

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1993 | | pagina 5