142 VERZAMELAAR AAN Zi E Afb. 3: Wassily Kandinsky (1866-1944): Lyrisch (1911). Voormalig bezit van Marie Tak van Poortvliet. Museum Boyman: van Beuningen, Rotterdam. Deze illustratie is mogelijk gemaakt door een subsidie van Magnafarma BV, Weesp. geest. Mag de kunst zich clan bepalen tot na bootsing van den vorm?' Neen, de nieuwe kunst is geen naturalistische kunst, maar expressionistische kunst. Deze wordt door Marie Tak gedefinieerd ais de kunst die tot uitdrukking brengt wat de ziel van de kunstenaar uit innerlijke ervaring te zeggen heeft. Dat is wat anders dan het impressionisme, dat slechts de ui terlijke fysieke omgeving zoals die door de kun stenaar wordt ervaren weergeeft. Futurisme en kubisme zijn wel expressionistische vormen, het futurisme omdat het zich op beweging en niet op de vorm concentreert, en het kubisme omdat het door vormonderzoek tot het wezen van de vorm probeert door te dringen. Het expressionisme mag dan door tijdgenoten slecht begrepen worden, reeds Greco, Seghers en Griinewald vertoonden volgens Marie Tak ex pressionistische kenmerken, evenals negerplas tiek en wajangpoppen. Een aantal contemporaine kunstenaars wordt door haar met name ge noemd: Kandinsky, wiens lijnbeweging volkomen natuurlijk uit de gedachtengang voortkomt, Pi casso, in zijn eerste werken bijzonder mooi maar daarna met zijn collagetechniek te materialistisch. Leger, die wordt geprezen wegens zijn zuiverheid van ritme en gevoeligheid voor lijn en kleur, Cha gall, die hartstochtelijke kunst maakt en met zijn kleurgebruik naar het eigenlijke wezen van de materie voert, en, last, but not least, Jacoba van Heemskerck, die de evolutie van de kunst toont, vastheid van lijn en reinheid van kleur laat zien. en dit alles tot eenheid weet te brengen. Maai voor Jacoba van Heemskerck heeft Marie Tak ook om een andere reden grote bewondering. Wij citeren haar nogmaals: 'In krachtige lijnen aan boommotieven ontleend, openbaart zich weer elders de forschheid van haar talent, dal niets heeft van het weekelijke, dat aan het werk van zoveel vrouwen eigen is'. Kunstverzameling Over Nederlandse moderne-kunstverzamelingen in de eerste drie decennia van deze eeuw is wei nig bekend. Het probleem van de verzameling- Marie Tak is dat niemand precies weet wat de in-

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1993 | | pagina 20