JRZAMELAAR AAN ZEE 143 toud ervan is geweest. Er heeft een gedrukte ca- ilogus bestaan, maar tot op heden heeft nie- nand een exemplaar kunnen vinden. Een aantal )pmerkingen over inhoud, kwaliteit en karakter ut haar verzameling wordt dan ook onder voor houd gemaakt. De beste bron met betrekking tot kunstverza melaars in Nederland is het in 1921 te Leipzig rschenen boekje Moderne Kunst in den Privat- immlungen Europas: Holland van F. Huebner. dit aan Marie Tak opgedragen geschrift wor- 1 n een twintigtal verzamelingen genoemd. De -)te verzamelaars van dat moment waren Beffie, i >endermaker en Kröller-Müller. In de jaren der- viel Beffie af en kwam Regnault op. Terwijl oendermaker in de jaren twintig al circa 450 erken had en bij ongeveer 2500 kunststukken ou eindigen, en Regnault in de jaren twintig ond de 150 werken bezat en in de jaren vijfig ingeveer 580, omvatte de verzameling van Marie hik rond 1920 circa 150 werken. Haar omstreeks 012 begonnen verzameling behoorde daarmee ot de middelgrote. Wat kwaliteit betreft, kon zij zich echter meten met de groten. Huebner noemt haar zelfs de meest vooruitstrevende van het land. Ik heb de volgende namen van kunstenaars kunnen achter halen die in haar verzameling vertegenwoordigd moeten zijn geweest: Bauer, Braque, Campen- dock, Feiniger, Filla, van Heemskerck, Kandinsky, Le Fouconnier, Leger, Mare, Mondriaan en Schrimpff. Allerlei technieken waren vertegen woordigd: olie op doek, gouache, aquarel, hout snede, tekening en zelfs glas-in-lood worden ge noemd. Voor zover ik weet, ontbrak sculptuur. De meeste kunstenaars waren slechts met één of twee werken aanwezig. Grote uitzondering vormde Jacoba van Heemskerck. Op een totaal van 150 kunstwerken waren er zeker 22 van haar. Op grond van deze informatie zou ik willen con cluderen, dat de verzameling vooral om het werk van Jacoba van Heemskerck draaide en dat de overige werken als een soort context voor haar werk dienden. Marie Tak begreep heel goed dat haar verzameling kon worden gebruikt om het werk van haar vriendin meer bekendheid te ge ven. Door haar oeuvre in de context van andere beroemde avant-gardekunstenaars te plaatsen Afb. 4: Jacoba van Heemskerck: Bomen (1915). Afkomstig van de Stichting Loverendale en mogelijk uit de collectie van Marie Tak van Poortvliet. Zeeuws Museum, Middelburg.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1993 | | pagina 21