JRZAMELAAR AAN ZEE
143
toud ervan is geweest. Er heeft een gedrukte ca-
ilogus bestaan, maar tot op heden heeft nie-
nand een exemplaar kunnen vinden. Een aantal
)pmerkingen over inhoud, kwaliteit en karakter
ut haar verzameling wordt dan ook onder voor
houd gemaakt.
De beste bron met betrekking tot kunstverza
melaars in Nederland is het in 1921 te Leipzig
rschenen boekje Moderne Kunst in den Privat-
immlungen Europas: Holland van F. Huebner.
dit aan Marie Tak opgedragen geschrift wor-
1 n een twintigtal verzamelingen genoemd. De
-)te verzamelaars van dat moment waren Beffie,
i >endermaker en Kröller-Müller. In de jaren der-
viel Beffie af en kwam Regnault op. Terwijl
oendermaker in de jaren twintig al circa 450
erken had en bij ongeveer 2500 kunststukken
ou eindigen, en Regnault in de jaren twintig
ond de 150 werken bezat en in de jaren vijfig
ingeveer 580, omvatte de verzameling van Marie
hik rond 1920 circa 150 werken. Haar omstreeks
012 begonnen verzameling behoorde daarmee
ot de middelgrote.
Wat kwaliteit betreft, kon zij zich echter meten
met de groten. Huebner noemt haar zelfs de
meest vooruitstrevende van het land. Ik heb de
volgende namen van kunstenaars kunnen achter
halen die in haar verzameling vertegenwoordigd
moeten zijn geweest: Bauer, Braque, Campen-
dock, Feiniger, Filla, van Heemskerck, Kandinsky,
Le Fouconnier, Leger, Mare, Mondriaan en
Schrimpff. Allerlei technieken waren vertegen
woordigd: olie op doek, gouache, aquarel, hout
snede, tekening en zelfs glas-in-lood worden ge
noemd. Voor zover ik weet, ontbrak sculptuur.
De meeste kunstenaars waren slechts met één of
twee werken aanwezig. Grote uitzondering
vormde Jacoba van Heemskerck. Op een totaal
van 150 kunstwerken waren er zeker 22 van haar.
Op grond van deze informatie zou ik willen con
cluderen, dat de verzameling vooral om het werk
van Jacoba van Heemskerck draaide en dat de
overige werken als een soort context voor haar
werk dienden. Marie Tak begreep heel goed dat
haar verzameling kon worden gebruikt om het
werk van haar vriendin meer bekendheid te ge
ven. Door haar oeuvre in de context van andere
beroemde avant-gardekunstenaars te plaatsen
Afb. 4: Jacoba van Heemskerck: Bomen (1915). Afkomstig van de Stichting Loverendale en mogelijk uit de collectie van
Marie Tak van Poortvliet. Zeeuws Museum, Middelburg.