144 VERZAMELAAR AAN ZFE Alb 5: Jacoba van Heemskerck: Moderne compositie (z.j.Afkomstig uit de collectie van het Kunstmuseum, Domburg Zeeuws Museum, Middelburg. kreeg het meer cachet. Dit valt duidelijker te zien aan het einde van Marie Taks leven. In de jaren dertig legateerde zij delen van haar verzameling aan musea. Het legaat aan Boymans bevat be halve beroemde stukken van Kandinsky en Mare werk van Jacoba van Heemskerck. Ook aan het Haags Gemeentemuseum doneerde zij een grote Van Heemskerck-coilectie. De legaten werden mijns inziens niet gedaan om het persoonlijk prestige van Marie Tak te vergroten, maar om haar vriendin een plaatsje in de kunstgeschiede nis te bezorgen. Marie Tak van Poortvliet verzamelde kunst van wege de zingevende aspecten van kunst. Voor haar was moderne kunst het noodzakelijk spiritu eel tegenwicht in een wereld die naar haar me ning door nadruk op materie de verkeerde kant opging. In latere jaren, toen omtrent avant- gardekunst een zekere consensus ontstond en deze in een kunsthistorische traditie werd ge plaatst, werd een ander motief van belang. Uit liefde voor haar vriendin, en zeker uit liefde voor zinvolle kunst, wilde Marie Tak van Poortvliet ge deelten van haar verzameling een plaatsje in de geschiedenis geven. Literatuur Over verzamelaars: Moulin, R. The French art market. A sociological view. New Brunswick 1987. Pomian, K. Collectors and curiosities. Paris and Venice. 1500-1800. Cambridge 1990. Zolberg, V. New art - new patrons. Coincidence or causa lity on twentieth-century avant-garde. Hammond 1982. Over Marie Tak: Charité, J. (red.) Biografisch woordenboek van Nederland. Amsterdam 1985 (dl. 2).' Huussen, A. Jacoba van Heemskerck 1876-1923- Kunste nares van het expressionisme. Den Haag 1982 (tentoonstel lingscatalogus). Geschriften van Marie Tak: 'Het begrijpen van Nieuwe Schilderkunst'. Tableau 5 (1982-1983).

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1993 | | pagina 22