SIGNALEMENTEN 159 Anneke van Veen, Pieter Oosterhuis 1816-1885. Monografieën van Nederlandse fotografen 3 (Fragment, Amsterdam 1993). ISBN 90-6579-055- 1. 95,- Dit is in veel opzichten een voortreffelijk en fasci nerend boek. Het maakt deel uit van een nieuwe serie over Nederlandse fotografen - op zichzelf al een lovenswaardig initiatief is prachtig vormge geven en laat op verrassende wijze het onbekend geraakte werk zien van een vergeten fotograaf. Jammer is alleen dat de foto's en de begelei dende tekst smaken naar zoveel meer dan het boek kan bieden. De Amsterdammer Oosterhuis behoort tot de Nederlandse pioniers op fotografisch gebied. Als kunstenaar opgeleid, ontwikkelde hij zich in de loop van de jaren 1850 tot professioneel foto graaf. De eerste tijd legde hij vooral de oude Ne derlandse steden vast, Amsterdam voorop. Vues cl Hollande heette de serie die hij mede met het oog op het opkomende toerisme (nog voor een Franstalige elite) maakte. Het zijn verstilde opna- men van straten en pleinen die nog in de zeven- ti nde eeuw lijken te vertoeven. Hoe anders zijn de foto's die hij vanaf 1861 rraakte! Want de ware meester toonde Oosterhuis zi h in foto's die de letterlijke aaneensmeding van Nederland documenteren, die de modernise ring van Nederland verbeelden. Oosterhuis was erbij: bij de bouw van de spoorbruggen over de Lek bij Culemborg en over de Waal bij Zaltbom- mel; bij de bouw van de Moerdijkbrug - de mooi ste plaat in het boek - en van het Amsterdamse Centraal Station; bij de aanleg van het Noordzee kanaal. En ook in Zeeland was hij erbij. In de jaren 1863-1865 legde Oosterhuis in opdracht van de Directie Rijkswaterstaat in Zeeland en van de Staatsspoorwegen de aanleg van het Kanaal door Zuid-Beveland en de bouw van de spoorbruggen bij Vlake vast - een serie van niet minder dan 37 foto's -. en in de jaren 1869-1875 deed hij dat met het Kanaal door Walcheren en de spoorlijn Goes-Vlissingen (30 foto's). Van het merendeel van deze foto's bezit het Zeeuws Genootschap in de Zelandia Illustrata een exemplaar. Niet alleen zijn Zeeuwse foto's, ook die van het werk aan kanalen, sluizen en havenhoofden en aan bruggen, spoorlijnen en stations elders in het land maakte hij in opdracht van de instanties die deze werkzaamheden lieten uitvoeren. De foto's zijn dan ook in eerste instantie om docu mentaire redenen gemaakt - om de voortgang van de bouw vast te leggen -. een traditie die Rijkswaterstaat tot 1949 in stand hield. Maar be halve hun (nu) historische waarde bezitten deze foto's ook een verbluffende esthetiek, zijn zij van een bijna abstracte, harmonieuze schoonheid en net zo verstild als de zeventiende-eeuwse bin nensteden die Oosterhuis eerder fotografeerde. Het boek toont - uiterst zorgvuldig afgedrukt - een aantal foto's op groot formaat; een aantal an dere foto's is klein afgedrukt. Daarnaast geeft het Afb. 1: De sluis van Hans- weert. Foto van Pieter Oos- terhuis. RAZ, Zei. 111. Ill, 324-17.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1993 | | pagina 41