ZEEUWSE VOGELBEHANGSELS IN DE TWEEDE HELFT VAN DE ACHTTIENDE EEUW EN HET WERK VAN ABRAHAM MEERTENS (1747-1823) 53 Richard Harmanni In de achttiende eeuu> was het met olieverf op doek geschilderde behangsel in de noordelijke Nederlan den een zeer gewilde vorm van wandbespanning. Vooral landschappen speelden een belangrijke rol in de Nederlandse decoi'atieve schilderkunst. Zulke landschappen werden doorgaans bevolkt door mense lijke figuren. In de eerst helft van de achttiende eeuw zien we dat zij verhalende scènes uit de Bijbel, de mythologie of de klassieke literatuur verbeelden; later in dezelfde eeuw dienen de menselijke figuren louter ter verlevendiging van het landschap. De toepassing van geschildere behangsel heeft haar oor sprong in het laatste kwart van de zeventiende eeuw. In die tijd ging men, in het bijzonder onder in vloed van het werk van Melchior d'Hondekoeter (1636-1695), ook gevogelte waarderen als zeer ge schikte decoratieve invulling van landschappen. In vergelijking tot de situatie met betrekking tot behangselschilderkunst elders in Nederland, krijgt men de indruk, dat in Zeeland bet vogelbehangsel zeer geliefd was. Deze provincie lijkt dus op het terrein van decoratieve schilderkunst een bijzondere po sitie in ons land in te nemen. Desondanks is er, afgezien van een paar schoorsteen- en bovendeurstuk ken, niet één behangsel met gevogelte in deze provincie bewaard gebleven. De basis voor de Vogeltraditie' in Zeeland was reeds in de eerste helft van de achttiende eeuw gelegd door Abraham Bisschop (1670-1729), een specialist op dit terrein die zich in 1715 in Mid delburg had gevestigd. De traditie kreeg een nieuwe impuls toen de befaamdste vogelschilder uit de achttiende eeuw, Aart Schouman (1710- 1792), na het midden van de eeuw Walcherse woonhuizen met vogelschilderingen ging decore ren. Aanvankelijk woonachtig in Dordrecht, koos hij in 1753 Den Haag tot zijn vaste verblijfplaats. Schoumans vogelschilderingen wekten in Zee land zoveel bewondering, dat vele Zeeuwse kun stenaars zich vanaf die tijd opnieuw met enthou siasme op dit genre gingen toeleggen. Dit is tenminste wat Leendert Bomme ons doet geloven in zijn in 1778 ter gelegenheid van de oprichting van de Middelburgse Tekenacademie gehouden redenvoering'. Niet alleen moeten wij de werken van de navolgers van Schouman tegenwoordig ontberen, we weten zelfs nauwelijks welke kun stenaars het geweest zijn. De brand die het Mid delburgse archief in 1940 in as legde, is daar één van de belangrijkste oorzaken van. Het geval Ja cobus Vonk (overleden in 1773) kan voor dit pro bleem model staan. Volgens Bomme speelde hij een sleutelrol in de opleving van de decoratie ve vogelschilderingen, omdat hij vele leerlingen hierin opleidde2. Een recent onderzoek maakte weliswaar een reconstructie van een klein oeuvre rond Vonk mogelijk, maar zijn persoonlijke gege vens blijven in nevelen gehuld, en over zijn vermeende talrijke leerlingenschaar tasten we al helemaal in het duister5. In dit licht is het opmer kelijk dat men tot nu toe voorbij is gegaan aan Abraham Meertens, een navolger van een jongere generatie. Niet alleen zijn we beter ingelicht over zijn leven, maar ook heeft hij een redelijk oeuvre nagelaten, dat voornamelijk uit ontwerpen be staat. Vooral zijn tekeningen in het Rijksprenten kabinet te Amsterdam, die ons een aardig inzicht in zijn functioneren als behangselschilder geven, zijn tot op heden aan de aandacht ontsnapt. In deze studie over de Zeeuwse vogelbehangsels in de tweede helft van de achttiende eeuw zal Abra ham Meertens daarom het onderwerp van spe ciale aandacht zijn. Zoals gezegd is geen enkel vogelbehangsel ter plekke bewaard gebleven. Aangezien het van be lang is, decoratieve schilderingen juist in samen hang te zien met het interieur waarvoor zij be stemd waren, zullen we dit aspect ter sprake brengen voordat we verder ingaan op het werk van Meertens. Vogelbehangels in hun oorspronkelijke omgeving Om een indruk te krijgen van de oorspronkelijke plaatsing van vogelbehangsels zijn we aangewe zen op oude interieurfoto's. Gelukkig worden in de Historisch-topografische Atlas Zelandia Illus- trata foto's bewaard van een kamer in het huis Lange Delft I No 32 (naast het voormalig hotel Verseput) te Middelburg (zie afbeelding 1-4)'1. De betimmering van het vertrek is uitgevoerd in de vroege Lodewijk XV-stijl, waardoor het interieur rond het midden van de achttiende eeuw kan worden gedateerd. Zoals de meeste behangsels zijn ook deze op een speciaal op maat gemaakt

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1994 | | pagina 11