VOGELBEHANGSELS 57 hij als honorair lid van de Middelburgse Teken academie stond ingeschreven, moet Meertens hem goed gekend hebben en daardoor ook veel werk van hem onder ogen hebben gehad. Hoe wel Meertens zijn grote voorbeeld in de decora tieve schilderkunst bijna wist te evenaren, lijkt hij daar in de vogelstudies niet in te slagen. Zijn ob servaties van de natuur missen net die subtiliteit en nuance die Schouman juist met zoveel virtuo siteit wist toe te passen. Gebruikte Schouman al leen waterverf en wat zwart krijt, Meertens lijkt wat vaker dekverf nodig te hebben om zijn vo gels meer kracht te geven. Een en ander kan ook verklaren waarom hij zich minder op het uitbeel den van exotische vogels met hun soms gecom pliceerde verschijningsvormen en meer op de uit beelding van inheemse vogels (zoals diverse soorten eenden, de Vlaamse gaai, goudvink, gors of kievit) heeft toegelegd, die hij in eigen omge ving kon observeren. Van de kievit heeft het Gemeentearchief van Middelburg recentelijk een gesigneerde tekening verworven, die bovendien 1780 gedateerd is (zie afbeelding 5)28. Dat deze beperking in Meertens' ontwerpen voor decora tieve schilderstukken een kleinere rol spelen, daarvan getuigen twee fraaie, gesigneerde teke ningen in een Engelse particuliere collectie29. Hier heeft Meertens met veel gevoel voor compositie, maar onder sterke invloed van Schouman, zowel inheemse als uitheemse vogelsoorten in een parkachtige omgeving neergezet. Collectie tekeningen In het Rijksprentenkabinet te Amsterdam zijn on der de naam Abraham Meertens zo'n vijftig teke ningen te vinden. Hoewel deze in 1908 in hun geheel als werk van zijn hand zijn aangekocht, dragen slechts twee exemplaren een signatuur. De uiteenlopende tekeningen zijn bij nadere be schouwing grofweg in twee groepen te verdelen. (Slechts een paar tekeningen vallen buiten deze verdeling, omdat deze zowel onderling als ten opzichte van de overige te veel verschillen.) De meeste houvast wordt geboden door de twee gesigneerde tekeningen, beide gedateerd 1780. De ene is een eenvoudige compositie: een pauw en een hoen op een tuinmuur met rechts daarvan op de achtergrond een op een hoge muur geplaatste tuinvaas (zie afbeelding 6); deze tekening is vermoedelijk als ontwerp voor een bovendeur- of schoorsteenstuk bedoeld. Minder zeker is dit voor de tekening van een tuinvaas die rijkelijk door bloem- en bladranken is omge ven en door twee vogels verlevendigd wordt (zie afbeelding 8). In het oeuvre van Jacobus Vonk kennen we dit onderwerp vooral in de vorm van een zelfstandig stilleven30. Door de bizarre ro- coco-vormen van de tuinvaas lijkt tevens een ver wantschap met Vonks werk te bestaan, waardoor enigermate aannemelijk wordt dat Vonk de leer meester van Meertens is geweest. Met deze gesig neerde tekeningen komt qua stijl nauw overeen een ensemble van vijf ontwerpen31. In deze ver moedelijk voor behangselpanelen bedoelde ont werpen worden echter geen vogels uitgebeeld, maar stillevens met een allegorische betekenis. De op de voorgrond geplaatste attributen, die te gen een parkachtige achtergrond zijn geplaatst, veiwijzen naar klassieke goden, bij voorbeeld het hier afgebeelde attribuut met onder meer een slangestaf en een gevleugelde helm naar Mercu- rius (zie afbeelding 7). Voorts kunnen op stilisti sche gronden drie in bruine inkt getekende ont werpen en studies met vogels bij deze groep worden ondergebracht32. De tweede groep, de omvangrijkste, is van ge heel andere aard. De tekeningen van deze groep, waarvan er niet één gesigneerd is, bestaan voor namelijk uit wandontwerpen. Zij lopen uiteen van ontwerpen voor betimmeringen (waarvan vooral de panelen voorzien zijn van ornamen- Afb. 5: A, Meertens, kievit (aquarel, 322 x 205 mm); ge merkt en gedateerd '1780. Gemeentearchief Middelburg, inv.-nr. H55-

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1994 | | pagina 15