60 VOGELBEHANGSEI Afb. 9: A. Meertens, ontwerp voor een kamerwandpen en penseel in grijs; 218 x 318 mm. Rijksprentenkabi net Amsterdam, inv.-nr 1913:140. menvaas of een vogelnestje aan te brengen (zie afbeelding 11). Meestal echter werden zijn vogels en bloemen in de patronen tot details tussen an dere motieven gereduceerd. Met de produktie van deze weinig artistieke produkten was Meer tens' atelier tot een echte 'behangselfabriek' ver worden zoals er in de tweede helft van de acht tiende eeuw steeds meer ontstonden. Om het hoofd boven water te houden zal hij zich ook zijn gaan toeleggen op het ontwerpen van andere kunstnijverheidsprodukten. Onder de tekeningen in het Rijksprentenkabinet bevindt zich namelijk ook een elftal ontwerpen voor tweearmige wand- kandelabers, uitgevoerd in een stijl die een over gang van Lodewijk XVI naar Empire markeert1". Deze ontwerpen duiden er wellicht op dat Meer tens zich ontwikkelde in de richting van tapissier een beroep dat zich in navolging van een ir Frankrijk reeds langer bestaande traditie aan hei eind van de achttiende eeuw ook in Nederland ontwikkelde. Naast behangsels en stoffen lever den tapissiers tal van andere voorwerpen ter aan kleding van het interieur". De figuur van Abraham Meertens typeert hier mee de impasse waarin veel Nederlandse kunste naars aan het slot van de achttiende eeuw ten ge volge van de optredende smaakverandering terecht kwamen. Omdat de meeste kunstschilders in behangselateliers waren opgeleid, hadden zij grote moeite zich toe te leggen op kabinetstuk ken (schilderijen van klein formaat). Bovendien bestond ten gevolge van de slechte economische Afb. 10: A. Meertens. ontwerp voor een ka merwand voor Dam 57 te Middelburg (ca 1800); aquarel en dekverf; 335 x 470 mm. Zei. 111. II 746.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1994 | | pagina 18