GERECHTSGEBOUW MIDDELBURG 123 Afb. 1Maquette van het nieuwe gerechtsgebouw in Middelburg, gezien vanaf de binnenstad (foto Pijnenburg, Helvoirt) voor gekozen om aan de noordzijde zoveel mo gelijk aan te sluiten op de maat en schaal van de binnenstad. Dit betekent dat een gebouw niet veel meer dan 12 meter boven de oorspronke lijke kade mag uitkomen. Omdat de kadewand een onverbrekelijk geheel vormt met de mooie achttiende-eeuwse sluis op de noordwestzijde van het terrein, willen wij bovendien de hoogte en de plaats van de kade niet veranderen. De sluis zal worden gerestaureerd en worden voor zien van een bruggetje, waardoor een directe voetgangersverbinding met de Stadsschuur en de Nieuwe Haven zal ontstaan. Symboliek Bij het ontwerpen van een gebouw is het belang rijk ervoor te zorgen dat de verschillende belevin gen ervan van degene die er langs loopt, die er op bezoek komt of die er werkt - verbonden kunnen worden met de functie van het gebouw. Een dergelijke beleving moet bovendien niet wegslijten en liefst toenemen, zoals bij een goede vriendschap. Men moet zich, als architect, in dit geval afvra gen welk beeld de rechtspraak nu en ook nog in de eerste helft van de eenentwintigste eeuw moet oproepen. De laatste twintig jaar is de rol van Vrouwe Justitia, van oudsher gesymboliseerd door blinddoek, weegschaal en zwaard, als scheidsrechter in geschillen tussen twee partijen versterkt. De betekenis van het zwaard nam tege lijkertijd af. In bouwkundige termen vertaald be tekent dit een keuze voor een evenwichtige uit straling en een sterke horizontaliteit. Met een ondergeschikte, maar wel aanwezige verticaliteit kan het gevoel van bescherming - door dat wat we met elkaar via de wet hebben afgesproken - duidelijk worden gemaakt. Het gedeelte van het gebouw waar recht wordt gesproken moet bo vendien een standvastig, niet-tijdgebonden karak ter hebben. Daar komt nog bij dat de laatste jaren het rechtssysteem controleerbaarder is geworden en de procedures opener, terwijl de blinddoek toch dezelfde waarde heeft behouden. Helder heid en transparantie van ingang, hal en zittings zalen zijn dan ook gewenst. Tot slot moet het ge bouw de gelaagdheden uitdrukken waardoor onze complexe samenleving wordt gevormd: de relatie tussen nostalgie en toekomst, tussen tradi tie en vernieuwing, tussen zekerheid en twijfel, tussen duurzaamheid en veranderlijkheid. Dit hebben we geprobeerd uit te drukken door het gebouw in vier onderdelen te splitsen, elk met een eigen gezicht, maar samen één complex. Ook stedebouwkundig is deze opdeling van be lang ten einde het grote openbare gebouw van 8.600 m2 in te passen op een lokatie met zoveel verschillende kenmerken.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1994 | | pagina 37