SffiSV 138 VERZAMELINGEN Afb. 5: Detailfoto van de bronzen deur van de Dom te Pisa. vroegere opvattingen over de afwezigheid van snijtanden zijn er wel tandkassen (alveolen) aan wezig, met - vooral bij jonge dieren - slecht ont wikkelde of rudimentaire tanden. De hoorns De twee recente hoorns die op de tentoonstelling van het Genootschap zijn te zien en die een zeer waardevol onderdeel van de verzameling vor men, zijn waarschijnlijk omstreeks 1930 in de col lectie opgenomen. Van der Feen heeft deze wel licht door ruilverkeer in zijn Amsterdamse werkkring verkregen. Het materiaal van de hoorns bestaat uit gekruld haar en ze zijn bijna geheel uit keratine opgebouwd. De hoorn werd gebruikt bij het grazen en is sterk afgeplat. De imposante aanblik ervan zal een rol hebben ge speeld bij de zelfhandhaving van het dier. Het plaatwerk van],F. Brandt Tot de handboeken voor de conservatoren van het Genootschap behoort een map met lithogra fieën van tekeningen van de wolharige neus hoorn uit de permafrost van Siberië. Deze zijn Afb. 6: Lithografie van J.F. Brandt. De neushoorn in de kunst Van de Duitse graveur en schilder Albrecht Dürer (1471-1528) is in de Genootschapsverzameling een afbeelding van een houtsnede van een neus hoorn aanwezig, gedateerd 1515. Dürer had zelf nooit een neushoorn gezien en maakte zijn werk naar een schets van een vriend uit Lissabon. De pantserplaten van de huid, de hoorn op de neus en een klein hoorntje op de schouder vormen de essentie van de tekening, die van invloed is ge weest op velerlei kunstuitingen, zoals schilde rijen, klokken, tegels, tapijten, enz. In het archief van het Genootschap bevindt zich bij voorbeeld een foto van een bronzen deur van de Dom te Pisa die ook op dit werk van Dürer teruggaat.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1994 | | pagina 52