156 KLEIN MAAK REI Alb. 5: Betsie van Manen tekenend aan het strand van Java. kunst, dat men ze gemakkelijk wat opgedroogde verf voor een schilderij kan verslijten. Een ver keerd denkbeeld Zeer lovend uit hij zich daarentegen over het Zeeuwse werk van Betsie van Manen: 'Wie prijs stelt op schetsen en teeke- ningen waarin leven, kracht en pit zit trachtte in zijn bezit te krijgen de Zeeuwsche Kinderen of dien Fluitende Jongen (,..)'8. De volgende tentoonstelling vond in juli van hetzelfde jaar plaats in een zijzaal van de Loge te Soerabaja. De kunstcriticus van het Soerabajasch Handelsblad vond het opvallend dat haar werk niet modern was. Zo schreef hij: 'Het herinnert aanstonds aan een trant van schilderen, die niet is van de laatste jaren. Geen impressionisme dat in breede trekken het sujet begrijpt, doch een streven naar nauwkeurigheid kenmerkt mej. v. Manens penseelwerk Echter het gebeurt den Indischman zoo zelden schilderkunst uit Europa onder de oogen te krijgen dat hem een verzame ling als deze treft door kleur en expressie Of is het geen openbaring, van Hollanders aan Indië gedaan, wanneer daar op het schilderij (no. 1 het Arnemuider meisje met dien franken oogop slag en in pracht van boersche vrijmoedigheid t> praten staat, terwijl het oudere meiske, een aan komend vrouwtje, bedachtzaam luistert. Hot brengt die gezonde eenvoud als het ware eer koelte aan in onze broeiende samenleving! Wal cheren is het land van mej. Van Manens liefde Men moet Zeeland kennen om het eigenaardige van de landouwen, de zwaarte der rivier- en zee stukken en de weelde der volbloedige bevolking te verstaan. De schilderes heeft met veel zorg, he: beste teken van haar Zeeuwsche voorliefde, haar sujetten behandeld Hoewel hij vol lof is over haar werk en daarin vooral het persoonlijke element waardeert, erkent hij dat de 'groote adem van het genie' aan Betsie van Manen voor bij was gegaan. Ook de verslaggever van de Soe rabajasche Courant beaamt dit volmondig. Maai hoewel hij Betsie van Manen niet als de 'geniale tooveres' zag, vond hij de woorden 'klein maai rein' volledig van toepassing op deze tentoonstel ling10. De bezoekers van bovengenoemde tentoon stellingen werden vooral getroffen door haar olie verfportretten, waaruit zij een aangename stem ming en diepte vonden spreken. Van Manen zocht in haar portretten ook niet zozeer hel 'lieve' op, maar durfde met krachtige, diepe kleu ren te schilderen, waarbij zij overigens een zeer goed evenwicht wist te bewaren. Velen op Java wilden dan ook graag door haar geportretteerd worden. De lokale bevolking met haar dagelijkse bezig heden boeide haar bovenal. Te paard of per rij tuig begaf zij zich over Java (afbeelding 4) om de bewoners af te beelden. In haar schetsboek staan onder andere schetsen van marktscènes, spe- Afb. 6: Betsie van Manen (links met paard) tijdens haar tocht door de bin nenlanden van Java.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1994 | | pagina 14