SIGNALEMENTEN 181 .ectie Zeeland van Rijkswaterstaat momenteel ge leid wordt door een bioloog (ex-onderzoeker), die integraal waterbeheer als zijn credo voert. ?erguson had het goed gezien. Toch is het boek niet in de eerste plaats voor de beleidsmaker bedoeld. Het is een produkt oor de export: een staalkaart van de hydro-eco- ogische kennis die momenteel in Zeeland in huis is. Het boek is niet voor niets in het Engels ver schenen. Het is duidelijk de bedoeling om deze kennis wereldwijd te gaan benutten. Het CEMO profileert zich reeds als internationaal kenniscen trum op het gebied van estuariene ecologie. Maar die kennis zal ook in Zeeland zelf nog volop in gezet moeten worden: niet alleen voor het toe komstig beheer van de Deltawateren, maar vooral ook voor de voordelta en de Wester- schelde, waarvan de toekomst nog vol onzeker- neid is. De meeste Zeeuwen zullen dit Oosterschelde- roek niet op hun nachtkastje leggen, ook al niet vanwege de prijs, die toch wel erg hoog is - ze ker als men bedenkt dat het hier om een over druk uit het tijdschrift Hydrobiologia gaat. Het Sijkt ons dan ook nuttig dat de verschillende as pecten van het Oosterschelde-onderzoek nog eens voor de geïnteresseerde leek verklaard wor den. Enkele auteurs (Bakker en Ten Brinke) heb ben reeds de weg naar het tijdschrift Zeeland ge vonden. Ik hoop dat er meer zullen volgen. A.J. Beenhakker lan Bruijns. Stilte over Zeeland. De wereld van Jo- han Melse. De Koperen Tuin, Goes 1994. 48 blad zijden, geïllustreerd. Prijs: 24,90. Van sommige goede beeldende kunstenaars blijft het licht tijdens en ook na hun leven grotendeels verborgen onder de korenmaat. Deze bijbelse uit drukking is zeker van toepassing op Johan Melse (1887-1968). In de boeken over Nederlandse gra fiek wordt hij maar terloops genoemd. De ge ringe aandacht is ten dele te wijten aan drie oor zaken: zijn bescheidenheid, het feit dat hij het grootste deel van zijn leven in het stille Goes werkte en dus buiten het grote kunstleven stond, en de religieuze gerichtheid van zijn werk; voor een belangrijk deel stond dit in het teken van zijn protestants-christelijke geloofsovertuiging. In pro testantse kring was hij overigens wel bekend en gewaardeerd: veel van zijn prenten werden gere produceerd in het opwekkingsblad Pniël van de theoloog Gunning, met wiens ondogmatische en oecumenische opvattingen hij zich sterk verwant voelde. De door hem ontworpen ex-libris trok ken de aandacht van de verzamelaars van dit genre. Maar verder bleef hij een weinig opge merkte kunstenaar. Melse werd geboren en getogen in Goes en werd daar, na een opleiding aan de Haagse Aca demie, tekenleraar aan de Ambachtsschool en de Vakschool voor Meisjes. Al heel snel ontdekte hij de houtsnede als ideaal uitdrukkingsmiddel waarin hij zich volledig kon uitleven. Hij beheer ste de techniek als geen ander. Zoals gezegd, maakte hij veel gelegenheidsgrafiek, niet alleen religieuze prenten en ex-libris, maar ook nieuw jaars-, trouw- en geboortekaarten. Dikwijls com bineerde hij daarin symbolische voorstellingen met motieven uit het Zeeuwse landschap. En daar komen we bij zijn grote liefde: Melse koes terde zijn hele leven een grote geestdrift voor zijn geboorteprovincie, het water, de steden en dorp jes, het boerenleven. In die motieven bereikte zijn talent ook een hoogtepunt. Het mooist zijn de gezichten op de Oosterschelde, met de steiger van Katseveer of het haventje van Kattendijke. Deze prenten met hun prachtige zwart-witver- houding en grote ruimtelijke werking houden het met gemak uit naast die van veel bekendere tijd genoten als Jan Mankes en Nieuwenkamp, en ze zijn niet zo kneuterig als die van zijn studiege noot Anton Pieck, met wie hij levenslang be vriend bleef. Een technisch hoogstandje bereikte hij in de reusachtige houtsnede 'Lichtboei in de storm', die niet minder dan 80 x 60 cm. meet. In zijn latere jaren is Melse onder invloed van zijn Vlissingse vriend Ger Jacobs veel in olieverf gaan schilderen, en dat is eigenlijk jammer, want hoewel hij ook dat vak goed verstond, missen zijn schilderijen de kracht en overtuiging van zijn houtsneden. Gelukkig is er nu een boekje over de kunste naar verschenen dat hem alleszins recht doet. In een kort bestek van 48 bladzijden bevat het alle relevante informatie over zijn leven en zijn con tacten met de kunstwereld en het kerkleven. Au teur Jan Bruijns heeft zijn werk goed gedaan, al was hij zo bescheiden om zijn eigen naam op het titelblad weg te laten. Bovenal bevat het boekje, zoals het hoort, veel illustraties: niet minder dan 126! Houtsneden laten zich goed reproduceren en er valt dan ook veel te genieten. Het boek maakt zelfs een beetje overvolle indruk, maar dat wordt gecompenseerd door de evenwichtige lay out in de langzamerhand bekende huisstijl van De Koperen Tuin. De titel Stilte over Zeeland is niet helemaal te recht gekozen, want er zit genoeg levendigheid en soms zelfs dramatiek in Melse's werk, vooral in de gelegenheids- en religieuze prenten. Maar inderdaad: het mooist zijn de weergaven van het stille land, het wijde water en de hoge luchten van Zeeland, en zijn lievelingsplekje was dan ook het dak van de Grote Kerk in Goes, waar hij dit allemaal kon overzien. A.J. Beenhakker

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1994 | | pagina 43