BRITSE ETSERS Afb. 1: Harbour of Flus hing, houtsnede van Ed ward Wadsworth (1914). Reproduced by courtesy of Robin J. Garton. bach Bruges la morte) en uit de daarop geïnspi reerde opera van Erich Wolfgang Korngold (.Die tote Stadttrok vele romantische geesten aan. Deze belangstelling nam na de Eerste Wereldoor log nog toe, toen de Engelse schilder Frank Brangwyn, die in Brugge geboren was, veel pro paganda maakte voor steun aan zijn verwoeste geboorteland en zijn geliefde vaderstad. Het sprak vanzelf dat nu ook Zeeland in de be langstelling van de kunstenaars kwam; de provin cie lag immers op de reisroute Brugge - Dor drecht - Amsterdam, die veelal per schip werd afgelegd. Vanaf 1890 zien we dan ook Zeeuwse motieven in het werk van Britse etsers verschij nen. Deze periode heeft tot omstreeks 1930 ge duurd. Onder invloed van de economische crisis stortte toen namelijk de Engelse prentenmarkt in. De etsen waren niet meer te verkopen en de kunstenaars konden zich geen reizen naar Neder land meer veroorloven. Op doorreis in Zeeland Uit het werk dat wij hebben kunnen achterhalen blijkt dat geen enkele kunstenaar lang in Zeeland is gebleven. Meestal gaat het om één of enkele prenten met Zeeuwse motieven, die kennelijk op doorreis zijn ontstaan. Dat blijkt ook al uit de lo caties: zonder uitzondering betreft het motieven op de route Vlissingen - Middelburg - Veere - Zierikzee - Zijpe - Dordrecht. Vooral Veere en omgeving waren in trek. Dat zal niet alleen te maken hebben gehad met het schilderachtige karakter van het stadje, maar ook met de aanwezigheid van twee Schotse kunstlief-

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1995 | | pagina 11