BRITSE ETSERS
Afb. 1: Harbour of Flus
hing, houtsnede van Ed
ward Wadsworth (1914).
Reproduced by courtesy of
Robin J. Garton.
bach Bruges la morte) en uit de daarop geïnspi
reerde opera van Erich Wolfgang Korngold (.Die
tote Stadttrok vele romantische geesten aan.
Deze belangstelling nam na de Eerste Wereldoor
log nog toe, toen de Engelse schilder Frank
Brangwyn, die in Brugge geboren was, veel pro
paganda maakte voor steun aan zijn verwoeste
geboorteland en zijn geliefde vaderstad.
Het sprak vanzelf dat nu ook Zeeland in de be
langstelling van de kunstenaars kwam; de provin
cie lag immers op de reisroute Brugge - Dor
drecht - Amsterdam, die veelal per schip werd
afgelegd. Vanaf 1890 zien we dan ook Zeeuwse
motieven in het werk van Britse etsers verschij
nen. Deze periode heeft tot omstreeks 1930 ge
duurd. Onder invloed van de economische crisis
stortte toen namelijk de Engelse prentenmarkt in.
De etsen waren niet meer te verkopen en de
kunstenaars konden zich geen reizen naar Neder
land meer veroorloven.
Op doorreis in Zeeland
Uit het werk dat wij hebben kunnen achterhalen
blijkt dat geen enkele kunstenaar lang in Zeeland
is gebleven. Meestal gaat het om één of enkele
prenten met Zeeuwse motieven, die kennelijk op
doorreis zijn ontstaan. Dat blijkt ook al uit de lo
caties: zonder uitzondering betreft het motieven
op de route Vlissingen - Middelburg - Veere -
Zierikzee - Zijpe - Dordrecht.
Vooral Veere en omgeving waren in trek. Dat
zal niet alleen te maken hebben gehad met het
schilderachtige karakter van het stadje, maar ook
met de aanwezigheid van twee Schotse kunstlief-