12 BRITSE ETSE1- de jaren 1926-1931 naar schetsjes uit zijn schets boeken. Zij geven de situatie dan ook meestal in spiegelbeeld weer. Helaas was Hardie, die uit het vlakke East Anglia afkomstig was, niet de meest begaafde van de Britse etsers: zijn prenten zijn nogal braaf en een beetje onbenullig. De Zeeuwse etsen zijn echter topografisch wel inter essant. 'The Quay, Middelburg' geeft waarschijn lijk de hoek Loskade-Maisbaai weer, 'In the land of the windmills' de molen 'De Koning' aan de Veerseweg in spiegelbeeld. Ook van Veere zijn er verscheidene prentjes. 'Beveland' (1926) laat weer de steiger van Kamperland zien, en op 'Building the new jetty, Beveland' wordt daar juist een nieuwe steiger gemaakt. De oorspronkelijke schets voor deze prent dateert uit 1929. Malcolm Osborne (1880-1963), een veelzijdig etser van landschap, stadsgezicht en portret, werkte vooral in Engeland en Frankrijk, maar een reis door Zeeland in 1924 leverde twee fraai doorwerkte prenten op. 'Zierikzee' laat het stads profiel vanaf de Westelijke Havendijk zien, nauw keurig weergegeven, met prachtige donkere par tijen, waarbij de drogenaalcitechniek op zijn best is gebruikt. Dezelfde kwalificaties gelden voor de indrukwekkende prent van de Lange Jan in Mid delburg. Ook William Palmer Robins (1882-1959) hield van het vlakke landschap van East Anglia e voelde zich dan ook goed thuis in het Neder landse Waterland ten noorden van Amsterdam. Ii 1928-1929 maakte hij ook een paar etsen van het silhouet van Veere en de haven aldaar. Leslie Moffat Ward (1888-1978) was een etser en tekenaar van het Engelse landschap en werkt; hoofdzakelijk in Dorset. De ets die hij van he café 'De Lange Jan' in Middelburg maakte, is dar ook zowel qua locatie als qua onderwerp uitzon derlijk in zijn oeuvre. Dit café stond op de hoek van het Koorkerkhof en het Reigerstraatje en heeft slechts bestaan van 1924 tot 1929. De ets moet dus uit die periode dateren, hoewel hij in de literatuur omstreeks 1913 wordt gedateerd Het is een charmante afbeelding van een verdwe nen stukje Middelburg, en door zijn grote nauw keurigheid ook van topografische waarde, wam het afgebeelde gebouw werd in 1940 verwoest. Van Douglas Ian Smart (1879-1970), een wal minder begaafd etser van rivierlandschappen, zijl geen Zeeuwse prenten bekend, maar het Rijks prentenkabinet in Amsterdam bezit van hem twee aantrekkelijke aquarellen, die cle haven van Veert en de ingang van het Kanaal door Walcheren voorstellen. De weinig bekende Schotse graficus William Douglas McLeod (1892-?) noemde één van zijn Afb. 4: Zoutelande, gravure van Ro bert Sargent Austin, 1928. Collectie Rijksmuseum Amsterdam.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1995 | | pagina 14