12
BRITSE ETSE1-
de jaren 1926-1931 naar schetsjes uit zijn schets
boeken. Zij geven de situatie dan ook meestal in
spiegelbeeld weer. Helaas was Hardie, die uit het
vlakke East Anglia afkomstig was, niet de meest
begaafde van de Britse etsers: zijn prenten zijn
nogal braaf en een beetje onbenullig. De
Zeeuwse etsen zijn echter topografisch wel inter
essant. 'The Quay, Middelburg' geeft waarschijn
lijk de hoek Loskade-Maisbaai weer, 'In the land
of the windmills' de molen 'De Koning' aan de
Veerseweg in spiegelbeeld. Ook van Veere zijn er
verscheidene prentjes. 'Beveland' (1926) laat
weer de steiger van Kamperland zien, en op
'Building the new jetty, Beveland' wordt daar juist
een nieuwe steiger gemaakt. De oorspronkelijke
schets voor deze prent dateert uit 1929.
Malcolm Osborne (1880-1963), een veelzijdig
etser van landschap, stadsgezicht en portret,
werkte vooral in Engeland en Frankrijk, maar een
reis door Zeeland in 1924 leverde twee fraai
doorwerkte prenten op. 'Zierikzee' laat het stads
profiel vanaf de Westelijke Havendijk zien, nauw
keurig weergegeven, met prachtige donkere par
tijen, waarbij de drogenaalcitechniek op zijn best
is gebruikt. Dezelfde kwalificaties gelden voor de
indrukwekkende prent van de Lange Jan in Mid
delburg.
Ook William Palmer Robins (1882-1959) hield
van het vlakke landschap van East Anglia e
voelde zich dan ook goed thuis in het Neder
landse Waterland ten noorden van Amsterdam. Ii
1928-1929 maakte hij ook een paar etsen van het
silhouet van Veere en de haven aldaar.
Leslie Moffat Ward (1888-1978) was een etser
en tekenaar van het Engelse landschap en werkt;
hoofdzakelijk in Dorset. De ets die hij van he
café 'De Lange Jan' in Middelburg maakte, is dar
ook zowel qua locatie als qua onderwerp uitzon
derlijk in zijn oeuvre. Dit café stond op de hoek
van het Koorkerkhof en het Reigerstraatje en
heeft slechts bestaan van 1924 tot 1929. De ets
moet dus uit die periode dateren, hoewel hij in
de literatuur omstreeks 1913 wordt gedateerd
Het is een charmante afbeelding van een verdwe
nen stukje Middelburg, en door zijn grote nauw
keurigheid ook van topografische waarde, wam
het afgebeelde gebouw werd in 1940 verwoest.
Van Douglas Ian Smart (1879-1970), een wal
minder begaafd etser van rivierlandschappen, zijl
geen Zeeuwse prenten bekend, maar het Rijks
prentenkabinet in Amsterdam bezit van hem twee
aantrekkelijke aquarellen, die cle haven van Veert
en de ingang van het Kanaal door Walcheren
voorstellen.
De weinig bekende Schotse graficus William
Douglas McLeod (1892-?) noemde één van zijn
Afb. 4: Zoutelande, gravure van Ro
bert Sargent Austin, 1928. Collectie
Rijksmuseum Amsterdam.