BRITSE ETSERS 13 etsen 'At Breskens'. Aanknopingspunten met Breskens zijn echter niet te vinden: de achter grond is onherkenbaar en lijkt pure fantasie, maar het hoofdmotief is ongetwijfeld een Arne- muidse visvrouw die met een juk met vismanden over een vlondertje loopt. Dit motief doet sterk denken aan het Arnemuidse voetpad. Met Robert Sargent Austin (1895-1973) zitten we in de laatste generatie van de Britse land schapsgraveurs. Austin maakte niet alleen etsen, maar ook, en vooral, kopergravures in een ge heel eigen stijl, scherp afgetekend met een weelde aan details. Zijn werk is typisch Engels, en de kopergravure 'Zoutelande' uit 1928 komt dan ook als een verrassing. Het kerkje met de huisjes eromheen en het vlakke landschap van Walcheren daarachter zijn vanaf de duinen met grote precisie weergegeven. Ook de kunstenaar zelf beschouwde deze gravure blijkbaar als een belangrijk werk; hij besteedde er tenminste veel zorg aan. Er bestaan niet minder dan elf staten van, waarbij het oorspronkelijke rechthoekige formaat uiteindelijk werd verkleind tot bijna vier kant. Met deze gravure eindigt voorlopig de oogst aan Zeeuwse prenten. In de crisisjaren na 1930 werd het voor de Britse grafici steeds moeilijker om hun werk te verkopen, en buitenlandse rei zen konden zij zich dan ook niet meer veroorlo ven. Zij hebben echter in de jaren 1890-1930 een kleine, maar geheel eigen bijdrage geleverd aan de weergave van het Zeeuwse landschap. Vorticisme in Vlissingen De merkwaardigste prent die ooit door een Britse kunstenaar in Zeeland is gemaakt valt eigenlijk geheel buiten het kader van dit artikel, maar hij is Afb. 5: Meisje wachtend op de veerboot naar Veere, ets van James McBey, 1924. Collectie Rijksmuseum Am sterdam. te curieus om hier onvermeld te blijven. In 1914 moest de graficus Edward Wadsworth (1889- 1949) in verband met de oorlogsdreiging hals over kop van Nederland naar Engeland terugrei zen. Op deze reis deed hij ook Vlissingen aan, en de stad inspireerde hem tot de houtsnede 'Har bour of Flushing'. Het werk van Wadsworth uit die periode wordt gerekend tot het vorticisme, een kunststroming die nauw verwant was met het futurisme en buiten Engeland geen navolgers heeft gevonden. De vorticisten wilden met hun werk een maximum aan dynamiek uitdrukken, alsof de wereld zich in een draaikolk {vortex) be vond. Wadsworth paste voor zijn werk graag de houtsnede toe, omdat de krachtige beweging dan in een fel contrast van zwart en wit kon worden weergegeven. De prent 'Harbour of Flushing', die overigens uiterst zeldzaam is, neemt in zijn werk een sleutelpositie in. Hoewel verscheidene motie ven herkenbaar zijn (de masten van de hoogaar zen in de Vissershaven, de schaduw van de St. Jacobstoren, de Gevangentoren) is met geen mo gelijkheid vast te stellen uit welk gezichtspunt de stad gezien is. Het is inderdaad alsof er een wer velwind door waait. Merkwaardigerwijs vond deze stijl van tekenen in de Eerste Wereldoorlog een praktische toepassing in de camouflagetech niek: oorlogsschepen werden met dergelijke zwart-witpatronen beschilderd, waardoor zij let terlijk onzichtbaar werden. Wadsworth heeft daar zelf een bijdrage aan geleverd. Zo heeft een toe vallig bezoek van een Britse kunstenaar aan Vlis singen nog een kleine rol gespeeld in de geschie denis van de Eerste Wereldoorlog. Mijn hartelijke dank gaat uit naar cle heer Robin J. Garton te Devizes, Wiltshire, Engeland, voor zijn hulp en waardevolle adviezen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1995 | | pagina 15