EUNIS 25 i iirg vestigde, heeft hij op tal van manieren zijn kennis en kennissen aangewend ten faveure van het algemeen-culturele klimaat in Zeeland en van (iddelburg. Je komt hem dan ook in de beginja- i ;n van de Stichting Filmtheater Middelburg in het bestuur tegen en bij de totstandkoming van Omroep Zeeland zat hij aanvankelijk in de dviesraad, later in het Bestuur. Met het opzeg- f en van zijn lidmaatschap van het Koninklijk eeuwsch Genootschap der Wetenschappen hiel den noch zijn belangstelling, noch zijn daadwer kelijke steun aan tal van culturele activiteiten op. lij was bij de oprichting van het tijdschrift Wala- ria betrokken en maakte van het begin af aan deel uit van de redactie. Hij was lid van de redac tie van het Zeeuws Tijdschrift. Hij was een van de initiatiefnemers van de Stichting Aula, die samen iet de Zeeuwse Bibliotheek lezingen op alge- neen-cultureel en wetenschappelijk terrein orga niseert. De avonden van de Stichting Literaire Ac- viteiten Zeeland (SLAZ) sloeg hij zelden over. Wie de sporen van de geschiedenis volgt zal Bert reunis op cruciale kruispunten tegenkomen. Ook n Zeeland, niet eindigend bij zijn in Een plek. om enig te keren beschreven herinneringen aan zijn Vlissingse kinder- en lagere schooljaren en aan zijn Middelburgse gymnasiale jaren. Want in oor logstijd is hij in deze contreien teruggeweest, lammer dat er bij mij slechts fragmenten bekend zijn van zijn verzetsactiviteiten. Bert was zeer te- ughoudend om daarover te vertellen, omdat hij niet 'de held' wilde uithangen. Maar verhalen an hemzelf en van anderen tekenen een jongen an tussen de twintig en vijfentwintig die zijn idealen niet verloochent, bereid is daarvoor alles re geven, die existentieel en existentialistisch leeft zn doet wat hem in de gegeven situatie te doen staat. Zijn avontuurlijke inslag en bohémienach- tige ongebondenheid zullen een rol gespeeld hebben, maar zijn levensdrift, zijn gevoel voor verantwoordelijkheid en de binding met anderen hebben hem getemperd bij roekeloosheid. Den Haag en Amsterdam zijn de steden waarin hij het meest actief was. Hij had er onder andere contact met Gerrit Jan van der Veen, de bekende kunste naar, in de oorlog redacteur van het illegale blad De Vrije Kunstenaar.die door de Duitsers werd gefusilleerd. De reden waarom Bert herhaaldelijk in Zeeland gesignaleerd werd, had onder andere te maken met het protestants-christelijke onder- wijsverzet. In deel II van Zeeland in oorlogstijd van Gijs van der Ham wordt aan dat onderwijs- verzet aandacht besteed. De naam van Bert komt er niet in voor. Maar er zijn nog overlevenden die over zijn activiteiten kunnen vertellen. In onze gesprekken kwam de episode vaak terloops ter sprake vanwege onze gemeenschappelijke, verla ten protestants-christelijke achtergrond, die on danks ons leeftijdsverschil een mer a hoire van gedeelde herinneringen opriep en in veel geval len overeenkomstige standpunten opleverde. Iets van die oorlogsatmosfeer beschrijft Teunis als hij het boek van Van der Ham onder de intrigerende titel Holle holle gijs en het hoek van een miljoen in het Zeeuws Tijdschrift 1990. nummer 2) be spreekt. Het is een zeer lezenswaardig artikel, dat behalve een bespreking en een column ook in onderdelen een persoonlijk verslag is. Hij vult Van der Ham dan aan. De historicus van na-de- oorlog kan alleen uit documenten en rapporten gebeurtenissen beschrijven. Bert Teunis zet er zijn persoonlijke ervaringen bij. En dan ga je je als lezer de beschieting van een trein ergens in de buurt van Rilland pas echt voorstellen. Ik kan iedereen aanraden dat boeiende stuk er nog eens op na te lezen. Dan lees je vanzelf de passage dat 'jongens en meisjes die op hun twintigste de oorlog ingingen en vijf jaar lang door de Duitsers werden achterna gezeten een gezond wantrou wen in de macht (hebben overgehoudenfDat dit zeker voor Bert Teunis zelf heeft gegolden kan iedere lezer van de column Ongenoegen van 'Angry old man' in het Zeeuws Tijdschrift consta teren. In hetzelfde artikel staat een andere onder koelde passage. Hij haalt eerst schrijver Van der Ham aan, die van iemand zegt dat er een be paalde omstandigheid was die de betreffende persoon reden gaf de grens over te gaan en naar Engeland te vertrekken. Teunis schrijft dan: 'Alsof je voor zo'n tochtje een ticket kon halen bij Hol land International! Dit waren uiterst hachelijke ondernemingen, die veel geluk en organisatie vergden en meestal nog mislukten'. Dit citaat is puur eigen ervaring. Bert Teunis heeft herhaalde lijk tijdens de oorlog pogingen ondernomen om naar Engeland te gaan. Steeds was er verraad in het spel. Hij heeft bij die pogingen soms een hel meegemaakt, waarover hij zweeg. 'Een brug te ver', zo leek het letterlijk. Tijdens de slag bij Arn hem was hij nog in het land. Hij is in die periode namelijk door de Duitsers uit een trein gehaald en in een cel beland. Ze hebben hem behoorlijk toegetakeld, om het eufemistisch uit te drukken. Iemand moet van de consternatie van de geal lieerde actie gebruik gemaakt hebben om de cel deuren open te zetten. Bert kon daarom ontko men, zij het met gebroken en gekneusde ribben, die hij van deze confrontatie met de moffen had overgehouden. Er waren eerdere hachelijke situaties geweest. Bij het Leidse studentenverzet was hij reeds op gepakt, omdat hij toevallig een regenjas met 'voetbalknopen' droeg waarvan de Duitsers ver onderstelden dat het een herkenningsteken voor deelnemers aan een complot was. Welk een ver schil met de égards die hem ten deel vielen toen hij vlak vóór het uitbreken van de oorlog op zijn studenten-perskaart een Nazi-bijeenkomst in Mtinchen kon bijwonen!

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1995 | | pagina 31