34 VERZAMELINGEN Alb. 3: Sjabloonwerk met cartouches en arabesken. op helder geel. Uit afbraak van een pand in de Bogardstraat kwamen enige jaren geleden frag menten te voorschijn met cartouches in zwart op malachietgroen, omgeven door een gele band en afgewerkt met ornamenten in Engels rood. Het fond was hier Napels geel. In dit geval waren de kinderbalken niet met een doorgaand motief ver sierd, maar met arabesken in zwart, rood en groen op een fond van lichte oker. De zijkanten van de balken waren in oker geschilderd. Ook vloeren werden op dergelijke wijze gede coreerd. Men treft daar zelden voorbeelden van aan, omdat zij sterk aan slijtage onderhevig wa ren. Afbeelding 4 toont een zeldzaam voorbeeld van zo'n vloerdecoratie; het is een navolging van een geparketteerde vloer zoals die in paleizen en kastelen in hout werden aangebracht: de onder grond is hier een eikehoutimitatie; de figuren zijn uitgevoerd in paarse dodekop en de rand is een combinatie van zwarte figuren en banden op een ondergrond van rode menie. De gedecoreerde plafonds en vloeren sloten weer aan bij de ver dere aankleding van het interieur. De randen van tapijten hadden soortgelijke decoraties en ook in de meubelkunst werden acanthus-patronen in contrasten van houtsoorten toegepast. Uit deze voorbeelden komt een geheel ander beeld naar voren dan de in de inleiding ver woorde inkijk heden ten dage doet vermoeden: het balkenplafond van het woonhuis van eind zestiende, begin zeventiende eeuw was zeer rijk gedecoreerd, en niet alleen in grotere woonhui zen. Zelfs vond ik eenmaal een decoratie op kin derbalkjes die uit sparren waren vervaardigd. Wel bleef dit werk beperkt tot de woonvertrekken: in de voorhuizen die vaak als bedrijfsruimte werden gebruikt zal men ze niet aantreffen. Daar worden eenvoudiger kleurstellingen toegepast. Bij restauraties is tot dusverre helaas veel te weinig aandacht aan deze decoraties geschon ken: er wordt geen onderzoek ingesteld en wan neer fragmenten of grotere gedeelten te voor schijn komen, verdwijnt dit materiaal meestal achteloos in de container, onder het motto dat het kapitalen zou kosten om zoiets weer terug te brengen, gesteld al dat de opdrachtgever zo'n bont decorum boven zijn hoofd zou wensen. Wat het terugbrengen betreft, dit is veel een voudiger dan het lijkt. Hoe de versiering oor spronkelijk werd aanbracht, is niet met zekerheid te zeggen. De sjablonen moesten bij voorbeeld waterbestendig zijn. wat wellicht werd bereikt door papier met lijnolie te impregneren. De verf zal met een tamponeerkwast zijn opgebracht, een kwast met korte haren waarmee de verf met een stotende beweging door de openingen van het sjabloon wordt aangebracht. Voor reconstructie is echter een efficiënte hedendaagse werkmethode mogelijk. De figuren kunnen door reproduktie naar behoefte worden vermenigvuldigd. Door middel van plak-plastic kunnen zij waterbesten dig worden gemaakt. De sjablonen - dit is even een geduldwerk - moeten met schaartjes worden opengeknipt, zogenaamde huidschaartjes - recht en rond model - zijn voor dit doel zeer geschikt. Rechte en zwak gebogen gedeelten kan men met een mesje opensnijden. Bij het toepassen van meer dan één patroon, bij voorbeeld voor de ver schillende kleuren van een medaillon, dienen op overeenkomstige plaatsen met een holpijp gaatjes te worden geponst. Met behulp van pennetjes kunnen de opeenvolgende sjablonen dan in de zelfde positie worden aangebracht. In plaats van een tamponeerkwast kan men verfrollers op basis

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1995 | | pagina 40