ITHAKA EN IDENTITEIT 48 Roel Eijsberg Omstreeks 1991 verschenen twee boeken van Nederlandse auteurs over de dichtwerken van Homeru. de Ilias en de Odyssee: namelijk Op zoek naar Ithaka van C.H. Goekoop' en Where Troy once stoo', van I. Wilkens2. Vlak. daarna ging de Zeeuwse kinder- en jeugdpsychiatrische kliniek Ithaka van star Niet alleen de naam 'Ithakaverbindt deze gebeurtenissen, maar vooral ook de persoonlijke interpretati en betekenis die men aan het werk. van Homerus wil geven. Waarschijnlijk gaat het uiteindelijk oi 'identiteit welk begrip in de diverse lagen in dit artikel steeds centraal staat. Het verhaal Het verhaal van de Trojaanse oorlog tussen de Grieken en de Trojanen en van de lange terugreis van één van de Griekse vorsten, Odysseus, naar zijn land Ithaka zal zo langzamerhand wel be kend zijn. In de laatste vijf jaar is het opnieuw vele malen beschreven, bezongen en gespeeld. Naast het werk van Goekoop en Wilkens ver scheen een nieuwe Odysseevertaling van Imme Dros die ook twee prachtige kinderboeken over Odysseus schreef: De reizen van de slimme man3 en Odysseus, een man van verhalen'. In de kin deroperavoorstellingen Idomeneo en De thuis komst van Odysseus bezingt de akteur Frank Groothof het thema op zijn inspirerende manier. Het verhaal van Odysseus gaat over losmaking van thuis, het verlaten van de vertrouwde plek, over talloze beproevingen, over terugkeer naar het vaderland en gezinshereniging. Maar het gaat ook om het vinden en onderstrepen van de eigen identiteit van Odysseus en zijn zoon Telemachus. Iedereen vindt daar in zijn leven elementen van terug, reden waarom ouderen, maar ook kinde ren, de verhalen zo mooi vinden. Misschien heeft de weer toegenomen belangstelling voor het werk van Homerus wel iets te maken met hui dige fenomenen die naar identiteit of identiteits verlies verwijzen; onder andere de opkomst van nationalisme, de vele vluchtelingenstromen, de algemene ontkerkelijking met juist een toename van meer individueel gerichte levensbeschouwe lijke groeperingen en de vele reorganisaties en fusies. Mythen kunnen een regulerende rol spe len bij de hantering van de onzekerheden die daardoor worden opgeroepen. De mythen De verhalen over Troje en Odysseus zijn waar schijnlijk al zo'n drieduizend jaar oud. Wanneer en waar ze zijn ontstaan is onduidelijk. De aanlei ding en het verloop van alle avonturen werden in talloze variaties mondeling doorgegeven door zangers die improviseerden op een groot aantal vaste versregels. Pas veel later werden die verha len schriftelijk vastgelegd. Eén versie daaivan, ir het Grieks, die wij nu als dé Ilias (van Ilium Troje) en dé Odyssee kennen, wordt toegeschre ven aan Homerus, over wie in feite niets vas staat. Op grond van overeenkomsten in taal en stijl worden beide dichtwerken aan één en de zelfde auteur toegeschreven. Maar ook de inhoud verraadt een persoonlijke keuze: wat wel of nie; wordt verteld, de beperking van de beschrever episode uit de Ilias, namelijk 51 dagen van dt tien jaar strijd en het accent op de conflicthante ring binnen het Griekse kamp, met name op Achilles. Voor ons thema is het van belang om nu a vast te stellen dat niet alleen de identiteit van Ho merus onduidelijk is, maar ook de identiteit var alle personen en plaatsen die in de Ilias en dt Odyssee worden genoemd. Als enige houvast er werkelijkheid resteren de verhalen zelf en die verhalen zijn mythen. In mythen wordt iets van collectieve importan tie doorgegeven, zoals de hantering van mense lijke onzekerheden (kosmos, organisatie van de maatschappij), conflicten en behoeften. De wijze waarop dat gebeurt, is indirect en ligt in lagen in de mythen verscholen. De verwijzing naar de re aliteit buiten het verhaal is maar terloops en ge deeltelijk. Mythe en realiteit vallen beslist niet sa- men\ In de mythe zit een ongrijpbaar element en Roberto Calassö6 omschrijft dit in een haast Ho merische dubbelmetafoor: 'de mythische hande ling is als een golf die, als zij breekt, een silhouet onthult, zoals dobbelstenen van een worp samen een getal vormen. Maar bij het teruglopen in de branding nemen de ontembare verwikkelingen toe en tenslotte de vermenging, de warboel waar uit een bij uitstek mythisch gebeuren ontstaat'. Door die duistere achtergrond en door het feit dat de thema's uit de Ilias en Odyssee ons zo ra ken, wil menigeen er meer mee doen dan het verhaal het verhaal laten. Sommigen zoeken bete kenis en zingeving, de creatieve oorsprong van de dichtwerken of een cultuurhistorische samen-

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1995 | | pagina 10