TTHAKA 49 hang. Anderen willen weten wie Homeais wer kelijk was of gaan op zoek naar concrete plaat sen die we nu nog zouden kunnen herkennen. Ook een mooie vertaling willen maken hoort daarbij. Zo schrijft ieder het verhaal opnieuw, waardoor de mythe voortleeft en een persoon lijke betekenis krijgt. Dat proces is zonder einde en zou slechts, hoe zinvol dat ook is, de verbeelding van een per soonlijke worsteling moeten opleveren. Maar het is opmerkelijk hoe vaak deze relativering ont breekt, wat aangeeft dat er waarschijnlijk meer in het geding is dan een persoonlijke opvatting al leen. 'Het Homerisch Ithaka is gevonden' en 'Ho merus kan alleen maar een Kelt zijn geweest'; Goekoop en Wilkens menen dit werkelijk en deze opvattingen hebben charme of zijn inspire rend zolang men die als een mogelijkheid ziet en als het avontuur van die ander. Maar als ze be schouwd worden als een ontkenning of weerleg ging van wat men zelf heeft gevonden, ontstaat vaak een felle strijd, haast een 'Ilias', waarbij je je als toeschouwer afvraagt: om welke Griek gaat het nu, om welke Trojaan? Het zal de lezer overigens niet zijn ontgaan dat dit betoog terugslaat op de handelingen van de auteur zelf die met dit verhaal een stuk van zijn eigen identiteit laat zien. Opvattingen Mijn lerares Grieks op school gaf kleur aan de krijgshandelingen van de Ilias door meermalen per jaar met een blauw oog te verschijnen. Daar zat niet meer achter dan een valpartij met haar Solex die vaak vastliep in de Amsterdamse tram baan. Ik mocht haar graag en ze liet mij bij het afscheid van onze rector in het Grieks de rol van Telemachus spelen, Odysseus' zoon. Grieks en Latijn vormden de identiteit van onze school. We leerden dat de verhalen van Homerus zich afspeelden in de glorierijke Myceense tijd (1600- 1200 voor Christus) en de bedoeling hadden om het Griekse gevoel voor eenheid, macht en iden titeit onder Homerus' tijdgenoten (rond 800-700 voor Christus) te versterken. Het ging om roem, vernuft, helden en overwinning. Direct na de middelbare schooltijd merkte ik dat er ook een andere opvatting mogelijk was. Ik las een boekje van J.M. Kramer" met als uitgangspunt zijn disser tatie De Ilias als vredesgedichtR. In zijn visie staat Afb. 1: Reis van Odysseus volgens de theorie van Wilkens. Naar: I. Wilkens, Where Troy once stood, p. 380-381.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1995 | | pagina 11