65
BERICHTEN UIT DE HOOFDSTAD
De gemeente Middelburg heeft na jaren tobben
een nieuw parkeerbeleid en daarover onder de
titel 'Middelburg creëert voor iedereen een apart
j lekje in haar hart' een vrolijk vouwblad uitge-
1 racht, dat oogt als een speelgoedkrant en leest
als een damesblad. Bij het lezen maakt zich een
v/arm gevoel van je meester, dat nog toeneemt
i ij een tweede pakkende frase: 'Parkeren in het
centrum van de stad, Middelburg' (mooie rust
daar: dé stad. Middelburg), en aanzwelt tot innige
t tvredenheid wanneer je wordt toegeroepen:
/anaf 15 april is het nog gezelliger vertoeven in
1 et hart van Middelburg'.
De folder gaat echter niet over het hart van
liddelburg, maar over de longen. Wie denkt iets
t a vernemen over de autovrije Markt of de motie-
en daarachter, komt bedrogen uit: het gaat niet
ver of om de autovrije Markt, maar over -
n om - de extra parkeergelegenheid ('parkeer-
ccommodaties', zoals de overijverige ambtenaar
iet een foutieve pluralis heeft geschreven) die
Iders in het 'hart van Middelburg' wordt gescha-
>en. De hele tekst wasemt de angst dat automo-
iilisten niet meer in de Zeeuwse hoofdstad ko
nen winkelen omdat zij hun heilige koe op meer
lan 500 meter van Blokker en Miss Etam moeten
tallen.
Doel van de maatregel is, zo babbelt de folder,
de verkeersdrukte terug te dringen. Dit wordt be
reikt door 82 parkeerplaatsen op de Markt op te
ïeffen, 'terwijl er in de stad veel meer parkeer
plaatsen zijn bijgekomen'. Ik begrijp derhalve dat
T meer verkeer naar de binnenstad zal worden
gedirigeerd, want er is 'veel meer parkeerruimte';
die is weliswaar - anders dan voorheen - voor
;ort-parkeerders en niet voor lang-parkeerders,
maar dat betekent nog méér verkeersdrukte, om-
lat het aantal verkeersbewegingen natuurlijk zal
oenemen. Wie legt mij uit hoe dat tot minder
verkeersdrukte zal leiden?
Waar komen die extra parkeerplaatsen of waar
worden de reeds bestaande toegankelijker ge
naakt? Je zou hopen buiten het historisch blik
veld van de stad. Maar neen. Kousteensedijk
goed, die is nieuw), Korendijk, Houtkaai, Turf-
kaai, Nieuwe Haven, Londensekaai, Rouaanse-
kaai, Dam en Damplein. Andermaal ontgaat mij
de logica. De Markt behoort niet tot de mooiste
plekjes van Middelburg: hij is lelijk van vorm, en
op het stadhuis na zijn er geen monumentale
panden. Over het stadhuis kan men twisten: ik
vind het persoonlijk niet mooi, want het is prot
serig en gaat gebukt onder overdaad aan decora
tie. Misschien vindt het gemeentebestuur het
mooi omdat het er zelf in zit, maar ook daar ga ik
niet met het bestuur mee. Echter, veel van de
plaatsen die nu autovol worden omdat de Markt
autovrij wordt, behoren wèl tot de fraaiere loka-
ties in de Zeeuwse hoofdstad, zoals de kaaien en
het Damplein, één van de mooiste pleinen van
Nederland: bijna symmetrisch, strak, in zijn ge
heel omgeven door fraaie gevels (met inbegrip
van de gevel van Wilhelmina), die de horeca en
de makelaardij slechts hier en daar ontsierd heb
ben, en met een prachtige lichtval. Dat kaaien,
Dam, Damplein en Abdijgebied al jaren vol blik
staan, is veel Middelburgers een doorn in het
oog. Over de Markt heb ik nog nooit iemand ge
hoord - behalve de gemeente en de commercie.
Het stadsbestuur heeft het er moeilijk mee ge
had: 'Met opzet is er dan nu een autovrij winkel
gebied gecreëerd waarbij rekening is gehouden
met het historische karakter van de binnenstad
en vooral ook met de economische aantrekkings
kracht ervan' (cursief van mij). Met opzet. Dit nu
is larie: er is rekening gehouden met het histori
sche karakter door meer parkeerruimte te creë
ren. De onevenwichtige formulering ('vooral
ook') wijst op de feitelijke motieven van het be
stuur.
Deze exercitie heeft niets te maken met de
wens de historische binnenstad te ontzien en al
les met het streven zo veel mogelijk winkelpu
bliek naar Middelburg te halen en het niet af te
schrikken door te weinig parkeerruimte te bie
den. Het 'hart van Middelburg' waar de gemeente
zo vol van is, wordt alleen maar zwaarder belast
- om van de longen maar te zwijgen. Hier wordt
het autogebruik niet ontmoedigd, zoals het be
stuur vooiwendt door te stellen dat de verkeers
drukte zal worden teruggedrongen en zoals het
overheidsbeleid in het algemeen nastreeft, maar
juist bevorderd door het de auto - PaardeKracht
toevertrouwd aan ezels - gemakkelijker te ma
ken, alles ten genoegen van de Middelburgse
middenstanders, wier visie gemeenlijk niet breder
is dan hun pui. Het gaat hierom: 'De Middel
burgse ondernemers zien u uiteraard graag ko
men! Zij zijn ervan overtuigd dat u nu altijd een
plekje kunt vinden in het centrum van de stad'.
Hier komt de aap uit de mouw: tot wie richt men
zich hier? De voetganger, de fietser? Om de om
zet van de Middelburgse ondernemers te waar
borgen wordt de mooie binnenstad stampvol
auto's gezet, die door het kort-parkerenbeleid af
en aan zullen rijden. Dit alles gebeurt onder het
mom van terugdringing van de verkeersdrukte!
En het lint op de verpakking van deze bedrieg
lijke boodschap is het kneuterige, zelfingenomen
sentimentalisme van het stadsbestuur: 'Met in
gang van 15 april 1995 heeft Middelburg voor
iedereen een apart plekje in haar hart gecreëerd'.
Ach wat fijn, wat knus, wat lief
F.S.