AANPASSING EN EMANCIPATIE 45 Afb. 3: Ruïne synagoge, juli 1980. Foto: Gemeentearchief Middelburg. zoek aan de school. Weliswaar ontbrak het aan elementaire middelen, zoals tafels voor enkele leerlingen, aan meet- en weeginstrumenten, maar het onderwijspeil was redelijk. De verbazing van de inspecteur klinkt nu, anderhalve eeuw later, nog door als hij meldt dat de kinderen Neder landse geschiedenis en geografie (met name die van Zeeland) goed leerden, maar dat de aard rijkskunde van het Heilig Land niet aan bod kwam. De leerlingen blonken uit in schrijven en rekenen. Voor elke minderheid geldt dat zij, zeker als zij van buiten komt, een moeizaam evenwicht moet vinden tussen het behoud van identiteit, dat ze kerheid verschaft en de mogelijkheid tot partici patie, die perspectief geeft. Het respect van de anderen, van de meerderheid, van de dominante cultuur, komt veelal niet tot stand als de minder heid niet vanuit zelfrespect handelt. Niet aanpas sing maar zelfrespect is de sleutel tot participatie. Natuurlijk zijn er basisvoorwaarden waaraan ie dere integratie moet voldoen. De algemeen gel dende regels, juridisch én in het maatschappelijk verkeer, vragen van iedereen aanpassing. De taal van het land moet men machtig zijn. Er is scho ling nodig, men moet aan bekwaamheidseisen voldoen. Maar het is een vertekenende illusie als nu aan migranten wordt voorgehouden dat zij, als zij wél Nederlands spreken en wél goed ge schoold zijn, volop deel kunnen nemen aan onze samenleving. Noch de parlementaire democratie, noch de arbeidsmarkt, noch de woningmarkt stelt zich zonder aanzien des persoons open voor mensen uit minderheidsgroepen. Ieder voor zich moeten zij elke dag opboksen tegen het stereo type, dat makkelijk een vooroordeel wordt. In die strijd om de erkenning van persoonlijke inbreng en kwaliteit, dat wil zeggen in de strijd om niet beoordeeld te worden op uiterlijk, op manier van optreden, op gewoonten, hebben mensen uit minderheidsgroepen de steun van hun geloof, van hun geschiedenis, van hun eigen taal en cul tuur hard nodig. De uitnodiging aan migranten vanuit onze samenleving, vanuit de politiek, om vooral door aanpassing te integreren is een mis leidende uitnodiging. Hij legt immers de verant woordelijkheid voor het samenleven eenzijdig bij cle nieuwkomer. 'Ze' moeten Nederlands leren, heet het dan. Natuurlijk moeten migranten Neder lands leren. Maar moeten wij, die hier al veel lan ger wonen, niet ook wat leren? Onbekommerd mogen wij ons Zeeuw of Gro ninger voelen, vol overtuiging noemen derde generatie Friezen in Amsterdam hun dochters

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1995 | | pagina 7