46 AANPASSING EN EMANCIPAT Afb. 4: Ruïne synagoge, juli 1980. Gemeentearchief Middelhui", Nienke of Tjitske zonder dat zij daarmee minder Amsterdams worden. Onze gezamenlijke cultuur is in eeuwen gevormd in een permanente wissel werking met mensen van elders. Grenzen tussen regio's, landen en culturen zijn daarbij nooit scheidslijnen geweest. Het is de wisselwerking die ons gevormd heeft. Het waren vooral Braban ders die Rotterdam hebben opgebouwd en daar mee Rotterdammers werden. De ligging van ons land, de strijd tegen het water, de noodzaak om door handel en transport in ons bestaan te voor zien, het hoort evenzeer bij wat wij Nederlands zijn gaan noemen als de voortgaande uitwisseling van kennis en ervaring met mensen van buiten. Joden, Hugenoten, vluchtelingen uit Duitsland (en niet alleen van de laatste oorlog) hebben ons gemaakt tot wat we zijn. Potgieter had gelijk: Al wat gij zijt, is der vaderen werk: Uit een moeras wrocht de vlijt van die helden, Beide de zee en den dwingland te sterk. Vrijheid een tempel en Godsvrucht een kerk. Er is een interessant verband tussen onze vrij heid, onze culturele zelfstandigheid en het feit dat wij minderheden hun eigen plaats binnen onze gemeenschap gunnen. In april 1568 ver klaarden zes calvinisten uit Antwerpen dat ze prins Willem van Oranje financieel zouden steu nen in zijn acties tegen de Spanjaarden. De eerste ondertekenaar was de in 1527 in Middelburg ge boren Marcus Perez, die door de Spaanse inlich tingendienst, de spionnen van de Inquisitie, werd omschreven als 'Spanjaard van Joodschen ras' (Spaignol, juif de race). Zo blijkt het vreemde een onderdeel van het eigene te zijn. Identiteit Als de kleine sjoel van Middelburg ergens voor moet staan, is het voor de overtuiging dat men in dit, ons land voluit mee kan doen en toch zich zelf mag blijven. De herinwijding van de sjoel vindt plaats op een passend moment, tijdens Chanoeka, het joodse feest waarmee herdacht wordt dat het joodse volk zich uiteindelijk ont worstelde aan de hellenistische cultuur. De Mac- cabeeën streden voor het recht op een eigen plaats, een eigen identiteit in het grotere geheel. Chanoeka betekent 'inwijding'. Maar het gaat in dat feest niet 0111 de oorspronkelijke inwijding van de tempel, maar 0111 de herinwijding. In de strijd tussen Hellas en Judea vervulde een

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1995 | | pagina 8