AANPASSING EX EMANCIPATIE 47 tweestrijd binnen het Jodendom een belangrijke rol. We zouden in de terminologie van deze inlei ding kunnen zeggen: de strijd tussen aanpassing en emancipatie. De hellenisten gingen met hun aanpassing wel héél ver, zij verkochten zich aan de vijanden van het joodse volk. De tempel werd aan Zeus gewijd en voor de dienst ervan inge richt. Wie joods wilde blijven werd vervolgd. Het waren de Chasiediem, de toegewijden aan de oude leer, die zich te weer stelden. Het was Juda Macbi, Juda de Maccabeeër, die de cultuurstrijd beslechtte in het voordeel van de zelfstandigheid, de geestelijke autonomie. De tempel werd gerei nigd en opnieuw ingewijd. Het was in die multi culturele samenleving na Alexander de Grote, vanaf de Balkan tot de Ganges, dat de Joodse minderheid vocht voor het recht op een eigen identiteit. Toen het licht in de gereinigde tempel opnieuw moest worden ontstoken was er maar één kruikje olie, genoeg voor één dag. Maar het brandde de volle acht dagen5. Alleen wie weet waar hij vandaan komt kan beslissen waar hij naar toe wil. Integratie is iets anders dan aanpassing. Je integreert in een groter geheel. Je brengt iets mee, je bent iemand. Er is niet zoiets als een statische Nederlandse cultuur, waaraan men zich moet aanpassen onder het op geven van de eigen identiteit. Er is een perma nente wisselwerking tussen culturen, tussen reli gies, tussen oorden van herkomst. Zoals de katholieken en de gereformeerden konden eman ciperen, zoals stedelijke en plattelandscultuur kon ontstaan, zoals dit land permanent veranderde door de wisselwerking tussen binnen en buiten, zo moeten we ook onze verhouding tot migran ten zien als een onderdeel van de dynamiek die Nederland heet. Zelfrespect is de sleutel tot parti cipatie. De multiculturele samenleving is geen abstract ideaal, maar de logische consequentie van onze hang naar vrijheid. Een verlangen dat voorkomt uit de onvrijheid die wij, als bewoners van de Lange Landen, hebben gekend. Op 24 maart 1942 werden alle Joden uit Zeeland geëvacueerd naar Amsterdam. Vandaar werden zij later gedeporteerd naar de concentratiekampen. Ongeveer 25 Zeeuwse Joden doken onder en overleefden de bezetting. Van de vernietigings kampen keerde geen van de Joden uit Zeeland terug. Het is ook hun sjoel die deze week op nieuw wordt ingewijd. Wij kunnen hun nage dachtenis eren door ons te houden aan hetgeen in Exodus staat: 'Een vreemdeling zult gij niet on derdrukken, noch hem benauwen, want gij zijt vreemdelingen geweest in het land van Egypte.' Noten 1. Michman, J., LI. Beem en D. Michman. PINKAS. Ge schiedenis van de joodse gemeenschappen in Nederland. 1985. 2. Vos, A. 'De Sefardiem van Middelburg'. In: Ter Herken ning 19 (1991), 4. 3. Zie noot 1. 4. Wallage, T. 'Over illegalen'. In: Socialisme en Democra tie 1992, 12. 5. Vries, S.Ph. de. Joodsche riten en symbolen. 1929.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1995 | | pagina 9