ERGEBUNG V P ,f=r SLANDSMAN f T' i -O- f f r r f-r A-_, 140 SIMON LANDSMAN van de Zeeuwse Bibliotheek bezit een lichtdruk van het stuk, ook een uitgave van boekhandel F. Landsman te Vlissingen. De oorspronkelijke titel was Ergebung en aanvankelijk was het een 'dun ner' geharmoniseerd largo5 (zie afbeelding 6). Ook de bekende Amsterdamse organist Piet van Egmond (1912-1982) kende het werk van Si mon Landsman. Op 6 oktober 1948 speelde hij voor de NCRV-radio op het orgel van het Amster damse Concertgebouw Landsmans Melodie in A. Landsman, die veel composities opdroeg aan vrienden, had dit stuk opgedragen aan zijn vriend en collega Bram Bruin, organist en componist te Alkmaar. De meeste muziek heeft Landsman geschreven als omlijsting van de kerkelijke eredienst. Hij vol deed daarmee aan de grote na-oorlogse behoefte aan welluidende, voor amateur-organisten goed te spelen Nederlandse kerkorgelmuziek. Muziek uitgeverij Willemsen zag het gat in de markt en bedacht aanvankelijk series als Muziek voor en na de kerkdienst, een abonnementen-serie waar mee hij behalve Landsman componisten als Bram Bruin, Cor Kee (die schreef als Orgelius) en Groothengel aan zich wist te binden. Het koraalboek van Landsman was lange tijd de meest gebruikte muziek in de gereformeerde kerk en er zijn organisten die er nog wekelijks uit spelen. Ook in orthodoxe kring, waar de roman tische muziek inmiddels is binnengeslopen, is er tegenwoordig veel belangstelling voor het werk van Landsman. Wel bestaat daar de neiging de stukken zonder 'romantisch gevoel' te spelen. In zijn koraalwerk toont Landsman zijn bewon dering voor J.S. Bach en G.F. Handel: in het eer der aangehaalde voorwoord schrijft hij 'menig maal de zevende trap (Handel) en de doorgaande septiem (Bach) te hebben gebruikt als strokende met het weergeven van de vrome sfeer, die zo'n akkoord op zo'n ogenblik op roept'. Harmonisch putte hij echter uit de roman tiek van de Franse orgelschool van César Franck en uit werk van componisten als A. Guilmant en C.M. Widor, ook favoriet bij Jan Zwart en Feike Asma. De composities van Simon Landsman ken merken zich vooral door de eigenzinnige harmo nisaties, de zangerige melodieën en het gebruik van tremulant en zweipedaal. Zelf aan het orgel gezeten trok hij vaak het eerst de tremulant uit en heel bevlogen kon hij ook uitleggen waarom hij een bepaald akkoord noteerde. De veel verkochte bundeltjes Orgelspel na de preek bevatten voornamelijk korte muzikale over denkingen en variaties op bekende protestantse kerkliederen. Zijn bewerking van de Zesde Or gelsonate van Mendelssohn Bartholdy zal in zijn tijd zeker in een behoefte hebben voorzien. Door VOOR ORGEL GECOMPONEERD DOOR ORGANIST NIEUWE KERK, TE VL1SSINOEN. H R.G prijs o4n UITGAVE VAJ r V LANDSMAN, VLISSTMGEM EROEBUNGk' S. LANDSMAN. ir *~r F l -■*— - - gxr-—- i i..I 1 =T- T' T r f- 1 1 1 J. t r i j Ff' -i IN T~° t i r-J=± 'I l G f m rf= IJL r i- J-+- ;=j- rt I jj 1 G.Jr- -J 4 i - f SP-f- i> "J P~ J jl f f f i i- .- j j r T T" —F- j'p Afb. 6: Ergebunglargo van S. Landsman (ca. 1920), uitgave F. Landsman,, Vlissingen. Oorspronkelijke zetting van het later door Feike Asma opgenomen Andante.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1995 | | pagina 22