S LANDS KAMER TE ZIERIKZEE
11
uitgolvende voluten, aangevuld met blad- en
bloemmotieven (afbeelding 11). Boven de deuren
is aan de wand eenvoudig lijstwerk met afge
ronde hoeken aangebracht. In het midden van de
gang zien we ovale voluten die zich over twee
deuren uitstrekken (afbeelding 12). Een rocaille
decoratie doorbreekt het ovaal aan de bovenkant
en correspondeert met een soortgelijk motief op
het plafond. Bij de voordeur zijn tussen de deu
ren twee eenvoudige rechthoeken van stucwerk
aangebracht die op heuphoogte eindigen in
smalle marmeren riggels (afbeelding 10; op de
foto is rechts een deel van een riggel te zien).
Mogelijk was dit de plaats van de vaste spiegels
die in 1823 werden mee verkocht.
In de bestuurskamer is het stucwerk eveneens
goed bewaard gebleven. Het plafond laat in het
midden eenvoudige voluten samengevoegd tot
een cirkel zien. In de vier hoeken mondt het lijst
en volutenwerk uit in vier 'stillevens', de kunst,
de jacht, de landbouw en de wetenschap voor
stellend (afbeeldingen 13, 14, 15, 16).
Boven de zwart marmeren schoorsteenmantel
wordt het thema van de jacht als het ware uitver
groot. Hier prijkt een monumentale voorstelling
van Diana met speer, pijlenkoker en jachthoorn,
zittend op een hond (afbeelding 17). Boven haar,
in een ander compartiment, zijn opnieuw jacht
trofeeën aangebracht. Prachtig is de vlakverdeling
en de manier waarop de schouwboezem in de
schouwmantel overgaat. Ook is kundig diepte in
de voorstelling gesuggereerd en rekening gehou
den met de lichtval in de kamer. Noch van de
ontwerper noch van de uitvoerder zijn de namen
bekend. Duidelijk is echter dat we hier te maken
hebben met een buitengewone goede stukadoor
beeldhouwer.
Er is op gewezen dat de oorspronkelijke ge
beeldhouwde deur met bijbehorend bovendeur-
stuk zich niet meer in de bestuurskamer bevindt.
Waarschijnlijk heeft de vertrekkende bewoner het
geheel in 1910 meegenomen. Want uit diens na
latenschap heeft een familielid van de huidige ei
genaar het witje plus de deur gekocht. Dank zij
de huidige eigenaar is het mogelijk hier een geas
sembleerde foto van de deur en het schilderij te
tonen (afbeelding 18). De kleur - die oorspron
kelijk beige of zacht groen was - is nu aangepast
aan de nieuwe omgeving. Het geheel is een
waardige pendant van de schoorsteendecoratie.
Het witje is gesigneerd A. Stevens en gedateerd
1762. Het stamt dus onmiskenbaar uit de tijd van
Van den Broecks grote verbouwing. Ook hier is,
net als op de schoorsteen, een thema dat al op
het plafond was ingeluid, als figuurstuk uitge
werkt: Puttis maken muziek in een landschap.
De schilder heeft rekening gehouden met de
lichtval van links en, wat het perspectief betreft,
met de hoge plaatsing. Het schilderij is van een
goed niveau. Daarom is het des te onbegrijpelij-
Afb. 17: Schouw bestuurskamer: Diana. Foto Beppy Evera-
erts.
ker dat ik over de persoon van de schilder niets
heb kunnen vinden.
Hoewel de bouwheer het programma van de
decoratie bepaalt, is het de vraag of de hier ge
bruikte thema's veel zeggen over Van den Broeck
zelf. Kinderfiguren, muziek- en jachttrofeeën, em
blemen van land en tuinleven waren rond het
midden van de achttiende eeuw geliefde en veel
voorkomende onderwerpen.
De deuren van de gang zijn eenvoudiger. De
nagemaakte deur van de bestuurskamer wijkt op
het oog niet af van de andere. Bij nadere bestu
dering blijken op verschillende deuren platen te
zijn gezet, terwijl andere nog uit planken zijn op
gebouwd. De houten deurkrukken in de vorm
van een hand lijken nog de originele te zijn. Zo
ook op de bovenverdieping, waar de eenvoudige
deuren zijn voorzien van grote koperen slotpla-
ten.
De buitenkant van het huis heeft, op de ramen
na, de minste veranderingen ondergaan. De
vlakke gevel is vijf traveeën breed en drie bouw
lagen hoog en wordt afgesloten door een kroon
lijst (afbeelding A). Deze is versierd met zes grote
S