S LANDS KAMER TE ZIERIKZEE 11 uitgolvende voluten, aangevuld met blad- en bloemmotieven (afbeelding 11). Boven de deuren is aan de wand eenvoudig lijstwerk met afge ronde hoeken aangebracht. In het midden van de gang zien we ovale voluten die zich over twee deuren uitstrekken (afbeelding 12). Een rocaille decoratie doorbreekt het ovaal aan de bovenkant en correspondeert met een soortgelijk motief op het plafond. Bij de voordeur zijn tussen de deu ren twee eenvoudige rechthoeken van stucwerk aangebracht die op heuphoogte eindigen in smalle marmeren riggels (afbeelding 10; op de foto is rechts een deel van een riggel te zien). Mogelijk was dit de plaats van de vaste spiegels die in 1823 werden mee verkocht. In de bestuurskamer is het stucwerk eveneens goed bewaard gebleven. Het plafond laat in het midden eenvoudige voluten samengevoegd tot een cirkel zien. In de vier hoeken mondt het lijst en volutenwerk uit in vier 'stillevens', de kunst, de jacht, de landbouw en de wetenschap voor stellend (afbeeldingen 13, 14, 15, 16). Boven de zwart marmeren schoorsteenmantel wordt het thema van de jacht als het ware uitver groot. Hier prijkt een monumentale voorstelling van Diana met speer, pijlenkoker en jachthoorn, zittend op een hond (afbeelding 17). Boven haar, in een ander compartiment, zijn opnieuw jacht trofeeën aangebracht. Prachtig is de vlakverdeling en de manier waarop de schouwboezem in de schouwmantel overgaat. Ook is kundig diepte in de voorstelling gesuggereerd en rekening gehou den met de lichtval in de kamer. Noch van de ontwerper noch van de uitvoerder zijn de namen bekend. Duidelijk is echter dat we hier te maken hebben met een buitengewone goede stukadoor beeldhouwer. Er is op gewezen dat de oorspronkelijke ge beeldhouwde deur met bijbehorend bovendeur- stuk zich niet meer in de bestuurskamer bevindt. Waarschijnlijk heeft de vertrekkende bewoner het geheel in 1910 meegenomen. Want uit diens na latenschap heeft een familielid van de huidige ei genaar het witje plus de deur gekocht. Dank zij de huidige eigenaar is het mogelijk hier een geas sembleerde foto van de deur en het schilderij te tonen (afbeelding 18). De kleur - die oorspron kelijk beige of zacht groen was - is nu aangepast aan de nieuwe omgeving. Het geheel is een waardige pendant van de schoorsteendecoratie. Het witje is gesigneerd A. Stevens en gedateerd 1762. Het stamt dus onmiskenbaar uit de tijd van Van den Broecks grote verbouwing. Ook hier is, net als op de schoorsteen, een thema dat al op het plafond was ingeluid, als figuurstuk uitge werkt: Puttis maken muziek in een landschap. De schilder heeft rekening gehouden met de lichtval van links en, wat het perspectief betreft, met de hoge plaatsing. Het schilderij is van een goed niveau. Daarom is het des te onbegrijpelij- Afb. 17: Schouw bestuurskamer: Diana. Foto Beppy Evera- erts. ker dat ik over de persoon van de schilder niets heb kunnen vinden. Hoewel de bouwheer het programma van de decoratie bepaalt, is het de vraag of de hier ge bruikte thema's veel zeggen over Van den Broeck zelf. Kinderfiguren, muziek- en jachttrofeeën, em blemen van land en tuinleven waren rond het midden van de achttiende eeuw geliefde en veel voorkomende onderwerpen. De deuren van de gang zijn eenvoudiger. De nagemaakte deur van de bestuurskamer wijkt op het oog niet af van de andere. Bij nadere bestu dering blijken op verschillende deuren platen te zijn gezet, terwijl andere nog uit planken zijn op gebouwd. De houten deurkrukken in de vorm van een hand lijken nog de originele te zijn. Zo ook op de bovenverdieping, waar de eenvoudige deuren zijn voorzien van grote koperen slotpla- ten. De buitenkant van het huis heeft, op de ramen na, de minste veranderingen ondergaan. De vlakke gevel is vijf traveeën breed en drie bouw lagen hoog en wordt afgesloten door een kroon lijst (afbeelding A). Deze is versierd met zes grote S

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1996 | | pagina 13