BOERELEUNTJE, OF DISCO IN GOES ANNO 1900 37 Ad Beenhakker Het Noordduitse stadje Husum is vooral bekend uit de geschriften van Tbeodor Storm, die zijn geboorte stad, 'die graue Staclt am Meer', in vele van zijn gedichten en novellen heeft vereeuwigd. Het is echter ook. de vaderstad van de Amerikaanse miljonair Ludwig Nissen, die onder meer zijn schilderijencollectie aan zijn geboorteplaats vermaakte. In deze collectie bevindt zich een schilderij met de dubbele titel Bauerntanz/Dutcb Barn Dance'. Dit schilderij interesseert ons, want cle boerendans speelt zich af op Zuid-Beveland. Een toevallig museumbezoek in Husum leidde tot een speurtocht naar Boereleuntje en Zeeuws volksvermaak omstreeks 1900. De verzamelaar Ludwig Nissen (1855-1924) was de zoon van een Husumse touwslager. Hij heeft Theodor Storm (1817-1888) nog gekend, want hij begon zijn loopbaan als schrijver bij de plaatselijke recht bank, waar Storm toen rechter was. Reeds in 1872, toen hij zestien jaar oud was, vertrok Lud wig Nissen naar Amerika om zich aldaar bij zijn oudere broer te voegen en zijn geluk te beproe ven. Het ontbrak hem blijkbaar niet aan zelfver trouwen: op een fotografisch portret uit 1873 po seert de zeventienjarige emigrant als een grand seigneur met vest, rok, overjas, horlogeketting en hoedje. Hij verdiende toen nog de kost als schoenpoetser en afwasser. De 'American dream' werd echter in hem bewaarheid: in 1889 had Nis sen een vooraanstaande juwelierszaak op Fifth Avenue in New York en hij vestigde zich in een luxueuze villa in Brooklyn. Hij speelde een be langrijke rol in het New Yorkse zakenleven, en hoewel hij geen politieke ambities had, kende hij de presidenten Theodore Roosevelt, Taft en Cool- idge persoonlijk. Zijn geboortestad vergat hij echter niet. Bij tes tament vermaakte hij 2,5 miljoen mark aan de stad Husum voor de stichting van een cultureel centrum, dat een museum voor de geschiedenis van land en volk van Noordfriesland, een biblio theek en tentoonstellings- en concertzalen zou moeten bevatten. Als gevolg van de economische crisis en procedurele kwesties kwam het Nissen- haus pas in 1937 tot stand. Het werd opgetrok ken in een karakteristieke expressionistische stijl en heeft vanaf de oprichting een belangrijke rol in het Husumse culturele leven gespeeld. Tot Nissens legaat aan Husum behoorde ook zijn kunstcollectie. Deze omvatte in hoofdzaak eigentijdse Europese en Amerikaanse schilder kunst. Beroemde namen zijn zeldzaam in de col lectie: behalve een enkel schilderij van Boudin en Raffaelli bevat de verzameling uitsluitend werken van kunstenaars van het tweede en derde plan. Nissens voorkeur ging uit naar de toen populaire salonschilderkunst en naar min of meer romanti sche landschappen. Belangrijk was echter zijn be langstelling voor de toen juist ontluikende Ameri kaanse schilderkunst. Als één der eersten kocht hij werk van jonge landgenoten en hij vulde deze collectie aan met werken van geestverwante Eu ropese schilders. Met de impressionist Joseph Boston, één der eerste schilders van het Ameri kaanse landschap, was hij bevriend. Tot zijn nauwe kennissenkring behoorde ook de extra vagante en schatrijke Hongaarse portretschilderes Elisabeth Parlaghy, die een blauwe maandag met een Russische vorst getrouwd was geweest, zich sindsdien Her Serene Highness Vilma Princess Lwoff-Parlaghy noemde en in New York een grote staat voerde. In de Verenigde Staten werkte de aanwezigheid van een prinses in iemands kennissenkring uiteraard aanzienlijk statusverho gend. De merkwaardige kunstcollectie van Ludwig Nissen kwam dus uiteindelijk in Husum terecht. De stad bezit daarmee de grootste collectie ne- gentiende-eeuwse Amerikaanse schilderkunst in Europa. De schilder Over de maker van ons Zeeuwse schilderij weten we helaas niet veel. Max Silbert behoorde tot een grote groep schilders die Parijs als basis hadden en van daaruit door Europa trokken op zoek naar schilderachtige motieven. Silbert was in 1871 in Odessa in de Oekraïne geboren, waarschijnlijk uit Franse ouders, en had aan de Parijse Academie bij Géröme en Maignan gestudeerd. Hij reisde onder andere door Nederland en Oostenrijk, maar zijn basis bleef Parijs. In 1920 behaalde hij een gouden medaille van de Artistes Francais. Be halve in Husum is hij, voor zover bekend, niet in musea vertegenwoordigd. Ook zijn sterfjaar heb ben we niet in de literatuur kunnen achterhalen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1996 | | pagina 3