I IET LOODSWEZEN 103 wen); het deel van de loodsgelden ten behoeve van de loodsen en de ondersteunende dienst; en tot slot het op basis van opgebouwde rechten door het Algemeen burgerlijk pensioenfonds aan het Loodsenberoepspensioenfonds over te dragen bedrag. De loodsplicht, het Scheldereglement en de relatie tussen de loodsdienst en de verkeers dienst zijn onderwerpen die op de keper be schouwd los van de verzelfstandiging behandeld hadden kunnen worden, maar voor de loodsen varen het breekpunten in het overleg. Het advies van de Coördinerende Raad, geba seerd op de besprekingen in werkgroepen en het overleg met de loodsenorganisatie (fvnu. was in december 1985 gereed. Het week slechts in be perkte mate af van de standpunten die door de loodsen vóór het overleg waren ingenomen. Het advies vormde de basis voor het overleg tussen de minister en de loodsen, dat in januari 1986 aan start ging. Dit overleg werd gevolgd door een nieuwe periode van uitvoerig overleg tussen de loodsen en het Ministerie, onder leiding van de adviseur/coördinator, gevolgd door besprekingen tussen de minister en de loodsen in oktober 1987. Dit was het point of no return. Het overleg over tal van uitwerkingsaspecten werd voortgezet tot aan de datum van verzelfstandiging. In oktober 1987 werd het voorstel van wet, dat de wettelijke basis moest gaan vormen voor een verzelfstandigde loodsenorganisatie (de Loodsen- wet), bij de Tweede Kamer ingediend en kort daarop goedgekeurd. De Eerste Kamer stemde in juli 1988 in met de Loodsenwet en de daarmee samenhangende Scheepvaartverkeerswet. Beide wetten werden op 7 juli 1988 gepubliceerd en op 1 september 1988 was de verzelfstandiging een feit. Uiteindelijk is gekozen voor de benaming verzelfstandiging, omdat alleen de uitvoerende taken werden geprivatiseerd; de vaststelling van het beleid inzake de looclsplicht en de loodsgeld- tarieven bleef een directe verantwoordelijkheid van de Minister van Verkeer en Waterstaat. 1 september 1988 Op 1 september 1988 werden de bijna achthon derd rijks- en havenloodsen zogenaamde register- ioodsen en in die hoedanigheid zelfstandig (vrije) beroepsbeoefenaar en fiscaal ondernemer. 670 personen kwamen uit de overheid over naar het Facilitair Bedrijf Loodswezen B.v. Het materiaal, voornamelijk vaartuigen (22), werd overgenomen voor de som van 65 miljoen gulden. Het abp droeg de waarde van de opgebouwde rechten over aan de nieuw gevormde pensioenfondsen. Voor de regio Scheldemonden betekende de verzelfstandiging in cijfers het volgende: 244 re- gisterloodsen, 181 medewerkers in de ondersteu nende dienst, twee grote loodsvaartuigen (de Spica en de Fomalhaut) en twee redeboten (de Bruinvis en de Walvis). Voorts werden huurcon tracten afgesloten voor de wacht- en kantoor ruimten in Antwerpen en Terneuzen. In Vlissin- gen was door het loodswezen reeds aan de Spuistraat ruimte gehuurd. Het gebouw aan de Boulevard de Ruyter werd door de Nederlandse Loodsensociëteit gekocht. Thans is het gebouw aan de Boulevard gesplitst eigendom; vanaf de herbouw na de brand in februari 1992 is de so ciëteitszaal eigendom van de Vereniging Neder landse Loodsensociëteit, en zijn de overige ver diepingen als kantoorruimte eigendom van het loodswezen. Tiet huidige loodswezen is de algemene noe mer waaronder diverse organisaties opereren die ervoor zorgen dat de registerloodsen kunnen loodsen. De Loodsenwet levert de wettelijke ba sis daarvoor. De registerloodsen zijn werkzaam als zelfstandige beroepsbeoefenaren. Zij verkrij gen de hoedanigheid van registerloods door in schrijving in het loodsenregister wanneer zij vol daan hebben aan de wettelijke eisen inzake opleiding en bekwaamheid. Technologische ontivikkeling Het loodswezen benut ontwikkeling in kennis en technologie in zijn dienstverlening. Een nieuwe, op moderne techniek gebaseerde toepassing is het zogenaamde Loodsen op Afstand (loa). Dat betekent dat het loodsen door middel van radar wordt uitgeoefend. Vanuit het Schelde-Coördina- tiecentrum in Vlissingen wordt een schip op af stand geloodst; de loods geeft dus adviezen aan een schip terwijl hij niet aan boord is. Dit gebeurt alleen indien de loods niet aan boord kan komen ten gevolge van slecht weer (gestaakte loods dienst). Verder worden uiterst verfijnde informatie en plaatsbepalingsmiddelen gebruikt. Loodswe zen regio Scheldemonden bezit sinds 1 maart 1995 een eigen simulator. Voor het aan boord brengen van een loods is een snelle jol ontwikkeld, die loods van de loodsboot naar een zeeschip kan overzetten; het te beloodsen schip loopt daarbij zo weinig moge lijk vertraging op. Verder beschikken de regio's IJmond, Rijnmond en Scheldemonden 24 uur per etmaal over een helikopter, die nu nog op vlieg veld Zestienhoven is gestationeerd maar eind dit jaar op een eigen heli-veld op de Maasvlakte zal staan. Er is de zeer snelle zeewaardige tender Voyager, die met een snelheid van boven de der tig knopen vaart en ontwikkeld is door het loods wezen in samenwerking met de werf Engelaer- Shipyard uit Beneden-Leeuwen. Een verlengde versie met de naam Discovery zal omstreeks juni in Vlissingen operationeel zijn. Verder ontwikkelt het loodswezen een catamaranachtig vaartuig ter

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1996 | | pagina 29