106 HET LOODSWEZEN tiek meer (behoudens een deel van de loodsgel den voor de Scheldevaart, welks deel wordt vast gesteld door de Belgische en de Nederlandse overheid), ten tweede wordt de hoogte van de loodsgelden bepaald in overleg tussen het loods wezen en vertegenwoordigers van de zeehavens, de reders en cargadoors (de zogenaamde over leggroep loodsgeldtarieven) (de uitkomst van het overleg moet, gelet op het nationale belang, wel door de Minister van Verkeer en Waterstaat wor den goedgekeurd), en ten derde is de marktwer king versterkt door verruiming van de mogelijk heid tot vrijstelling/ontheffing van de loodsplicht en de zeer ruime mogelijkheid voor verklaring houders. Gezien deze verandering kan men vanaf 1991 spreken van privatisering. Conclusie Is de privatisering van het loodswezen een suc ces te noemen? Ik meen van wel. Gezien mijn ei gen betrokkenheid bij de privatisering beperk ik mij in het noemen van de belangrijkste (onbe twiste) punten, te weten de hoogte der loodsgel den en de verbetering van de dienstverlening. De loodsgelden zijn - afgezien van prijsindexatie - niet verhoogd ten behoeve van de verzelfstandi ging. Daarna zijn zij zelfs verlaagd. De dienstver lening is sterk verbeterd, hetgeen in het belang is van havens, scheepvaart en veiligheid. Dit is niet alleen een gevolg van de inzet van moderne mid delen zoals snelle jollen en tenders, 24 uurs-be- schikbaarheid van een helikopter bij slecht weer en de mogelijkheid van loodsen op afstand (loods achter de walradar) indien de loods niet aan boord kan komen. De verbeterde dienstver lening is ook een gevolg van de grotere betrok kenheid van een ieder bij het eigen bedrijf, de klant en de markt. Het Rijk verkrijgt nu op wettelijke basis eigen inkomsten ten behoeve van zijn dienstverlening, zoals de verkeersinformatie en de walradar; deze inkomsten worden mede mogelijk gemaakt door verlaging van de loodsgelden. Voor de overheid is dit een betere positie dan vóór de privatisering. De stelling dat het Rijk die middelen voorheen overhield aan de loodsgelden is nooit bewezen, en indien dat inderdaad zo zou zijn, maakte de overheid misbruik van haar positie; de loodsgel den waren namelijk een retributie ter dekking van de kosten van de loodsdienst. Het Rijk heeft in het budgettaire stelsel 65 miljoen gulden ver diend aan de verkoop van de bedrijfsmiddelen, voornamelijk schepen. De investeringen in de schepen waren in het verleden uit de loodsgel den betaald. Door uitspraken van de overheid, onder meer van de directeur-generaal Scheepvaart en Mari tieme Zaken, versterkt door de uitlatingen van de Algemene Rekenkamer, is een negatief beeld van privatisering ontstaan. Deze beeldvorming, die niet op feiten of kennis van zaken berust, is ab soluut onjuist; zelfs indien de kwestie vanuit de eenzijdige visie van de Rijksoverheid wordt be zien, is de privatisering van het loodswezen een succes. Er zijn waarschijnlijk andere motieven voor deze negatieve benadering. De Commissie Verzelfstandiging Loodsdienst schrijft in haar eindrapport: 'De commissie acht het ongelukkig dat mede door de publikaties naar aanleiding van het Algemene-Rekenkamerrapport een naar haar mening onjuiste en onterechte beeldvorming is ontstaan bij de politiek en het publiek over de privatisering in het algemeen en de verzelfstandi ging van het Loodswezen in het bijzonder'. Sa menvattend blijf ik bij mijn uitspraak van 1 sep tember 1993, het eerste lustrum van het geprivatiseerde Loodswezen: deze privatisering kent geen verliezers, alleen winnaars. Literatuur Loodsenwet met Memorie van Toelichting (Staatsblad 353. 1988). Hageman H.W. en H.J. de Heet'. Privatiseringeen multi disciplinaire verkenning. Laren 1988. Verzelfstandiging van de Loodsdienst (rapport nr. 21210 van 3 juli 1989 Algemene Rekenkamer). Rapport Commissie verzelfstandiging Loodsdienst van 3 oktober 1990. Hoek. R. van. Koers richting toekomst. Uitgegeven ter gele genheid van het eerste lustrum van de privatisering van het loodswezen op 1 september 1993. Nijsse, H. 'Verzelfstandiging loodsen en loodswezen in be lang van scheepvaart en havens'. In: Loodswezen-Visie (1) 1995. Een eeuw loodsen op en om de Schelde. Uitgave Vereniging Nederlandse Loodsensociëteit ter gelegenheid van het hon derdjarig bestaan in 1984.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1996 | | pagina 32