86 OCHS F.N OAKES All7: Albert Ochs in zijn woning De Struys. Gemeentearchief Veere. Afb. 6: Skelet van een dodo, afgebeeld in National Geographic Magazine1956. had gepubliceerd, werd er naar hem geluisterd. Het Mauritshuis kreeg in 1939 een bomvrije kel der en bij het Kröller-Müller-Museum kwam een ondergrondse kluis op het nippertje klaar vóór de oorlog in mei 1940 begon. Dat de Nederlandse musea aan het begin van de oorlog zo driftig be zig waren hun kunstschatten weg te stoppen was niet alleen uit angst voor schade. Het was ook een poging om roof door de Duitsers te voorko men: wat goed opgeborgen was hoefde de vijand niet naar Duitsland te transporteren. De Duitsers waren zo zeker van de overwinning dat ze lieten weten dat de werken bij gelegenheid wel eens zouden worden opgehaald. De musea hadden het publiek niet veel bijzonders meer te bieden; toch bleven de meeste tot het najaar 1944 open. De NSB en het Departement van Volksvoorlich ting en Kunsten (DVK) eisten propagandatentoon- stellingen. Eind 1942 moest het Departement van Opvoeding, Wetenschap en Cultuurbescherming DO WC) ermee instemmen dat voor alle exposities toestemming van het DVK gegeven moest wor den. Vanaf 1942 was er dus geen vrijheid van ten toonstellingen; bovendien kwam het bevel alle kunst die door joden was gemaakt of waar joden op waren afgebeeld, te verwijderen. Het gemod der in de musea, waar de ene deprimerende ten toonstelling volgde op de andere, duurde tot het najaar van 1944; daarna sloten de meeste hun deuren tot na de bevrijding.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1996 | | pagina 8