150 GENOOTSCHAESVERZAMELINGE' Afb. 4: Gezicht op Middel burg vanaf het Molenwater Het muurtorentje stond on geveer op de plaats waai nu de Sint Jorisstraat op dt in 1735 aangelegde Zuid singel uitkomt. Tekening van J. Berckheyde (1630- 1693) (onzeker), kaz zg zi i 319. 31 december 1735 neemt het stadsbestuur het be sluit, een straat langs de zuidkant van het Molen water aan te leggen, en wel 'van de Koningstraat aff door het Bagijnekerkhoff langs heen 't Moo- lenwater tot daar het Schuttershoff zijn uytgang heeft'8. Dit zal de Zuidsingel worden. Hiervoor moet het speelhof met koepel. Belvédère, van muntmeester Pieter Cappeijene worden opge kocht en afgebroken. Ook mag het Bagijnenkerk- hof vanaf dat moment niet meer als begraafplaats worden gebruikt. Voor een versmalling van het Molenwater is de tijd nog niet rijp en ingenieur P. Wiltschut stelt het bestek voor het uitdiepen van het Molenwa ter en de Heerengracht op. De aannemer is on der meer verplicht het water tot twaalf voeten be neden het op de beschoeiingen en muren aangegeven peil uit te graven. Verder moet hij het werk in verschillende percelen verdelen door dammen aan te leggen en het water uit te malen, zodat muren en fundamenten hersteld kunnen worden. Tevens is de aannemer verplicht min stens tweemaal per week de straten schoon te maken waarover het slik wordt afgevoerd. Van de 35.696 op te baggeren schaften slik kan een klein deel op de bolwerken worden gestort. Het me rendeel zal buiten de stadspoorten gebracht moe ten worden. Dit brengt hoge transportkosten met zich mee. De kosten van een schaft opgebag gerde en afgevoerde modder worden op ca. ze ventig stuivers geraamd. Bovendien zullen buiten de Koepoort en de Noordpoort weilanden moe ten worden gehuurd of gekocht om de blubber te storten. De totale kosten van het baggeren, het herstel van de beschoeiing, het verwerven van weilanden en de aanleg van toegangswegen naai de weiden worden op 142.336 geraamd. De lo pende middelen van de stad zijn niet toereikend om dit te financieren en bij de Wisselbank wordt dan ook een lening afgesloten. Nadat de voorbe reidingen zijn voltooid kan het karwei begin ja nuari 1737 worden aanbesteed. Aan het einde van het jaar is het uitdiepen gereed en is de Zuidsingel, waar al enige huizen gebouwd zijn. bestraat. Het Molenwater is zó diep geworden, dat volgens verschillende bronnen hier in 1739 vier Engelse zeeschepen zijn afgemeerd geweest. Dit is mede mogelijk omdat in 1736 de door Bommel verguisde sluis in de Seisdam vervangen is door een dubbele wipbrug. In 1781 maakt deze brug overigens plaats voor een enkele brug. Veertig jaar later, in 1778, moeten opnieuw grote bedragen worden uitgegeven voor het uit diepen van het Molenwater. Wederom veertig jaar later, in 1818, wordt er opnieuw gebaggerd. Nu wordt alleen een brede geul, die met twee boch ten van de Noordbrug naar de Spuibrug mean dert, opengehouden. Het overige deel van hel Molenwater wordt met het uit de geul en de grachten gebaggerde slik gedempt. Het eens zo fraaie waterbassin is veranderd in land, waar in 1822 het koolzaad weelderig groeit''. Later, in 1857, wordt hier een plantsoen met een exercitie terrein aangelegd, en in 1865 wordt een vaste muziektent voor zomeravondconcerten gebouwd. De bekende Middelburgse kapelmeester en com ponist Jan Morks (1865-1926) heeft hier dikwijls zijn Middelburgsch Muziekcorps gedirigeerd. Ter nagedachtenis van Morks is op het Molenwater een borstbeeld van hem geplaatst. In een verslag van de gemeenteraad uit 1861 wordt melding gemaakt van een onderzoek waar uit blijkt dat de beschoeiingen en gewelven van het spuikanaal zich in deplorabele toestand be vinden. Voor herstel dient de komende jaren on geveer 15.000 te worden uitgetrokken. Boven dien is een gedeelte van de beschoeiing van het Molenwater aan de zuidkant zeer slecht. Herstel hiervan zal ca. 10.000 vergen. Daar staat tegen over dat het scheepsdok van de Commercie Compagnie uitgediept moet worden. Besloten wordt om de uit het scheepsdok te baggeren spe cie, die anders tot buiten het havenkanaal afge voerd zou moeten worden, te gebruiken voor demping van het gehele spuikanaal. Het spuika naal heeft geen enkel nut meer nu de getijmolen

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1996 | | pagina 36