signalementen 81 zelfstandig bestaan. En dat is een goede keuze geweest. Wel is er een nauwe band gebleven. Het laatste hoofdstuk gaat over de maquette en mijns inziens is dat nu nog juist een overblijfsel van het oude idee: het boek als een begelei dende tekst bij de maquette. Dat is de tweespalt die nog in de opzet van het boek te vinden is. Het nieuwe idee van een losstaande publicatie omvat het grootste deel van het boek, de ma quette komt er als een duveltje in een doosje nog even uitgepiept. De periode vanaf de vroegste vermelding tot en met de negentiende eeuw is het onderzoeks terrein. De twintigste eeuw komt er bekaaid vanaf, maar dat is een bewuste keuze van de on derzoekers geweest. Het boek werkt naar de tijd van de maquette toe, de armoede van de negen tiende eeuw wordt nog even meegenomen, maar dan is het afgelopen. In ongeveer vijftig pagina's krijgt de lezer in grote lijnen de geschiedenis van Veere op chronologische wijze voorgeschoteld. Interessanter wordt het tweede hoofdstuk, het stadsbeeld. Hierin worden op creatieve wijze ver schillende aspecten van een stad aan de orde ge steld: niet alleen de bekende monumentale ge bouwen worden beschreven, maar ook de woonhuizen, de hoofdvorm van een doorsnee woonhuis, de indeling, het gebruik van materia len, de verschillende stijlfasen en de stedelijke gevolgen van de verloedering, in Veere een te genwoordig dankbaar gekoesterd begrip, omdat juist door de verloedering nog zoveel moois over is. In dit hoofdstuk marcheert de auteur door di verse eeuwen heen, vergelijkt ze en toont de ont wikkelingen; de bouwkundige aspecten komen goed uit de verf. Voor sommige onderwerpen is deze aanpak ietwat chaotisch. Het feit dat bij ie der ondeiwerp diverse eeuwen passeren, is soms wat vermoeiend voor de lezer, maar in zijn ge heel vind ik deze aanpak wel verfrissend. Het is anders erg moeilijk om een stadsgeschiedenis niet in een algemene geschiedenis te laten ont aarden. Al met al is het een prachtig boek. De vormge ving verdient alle lof; De Koperen Tuin heeft hiermee een visitekaartje afgegeven. De illustra ties zijn zeer goed verzorgd, met kennis uitgeko zen en ze verhelderen de tekst. Sommige zijn wel erg klein uitgevallen, maar dat is het inherente gevolg van de speelse opmaak; zelfs de kolom voor de bijschriften is nog voor illustraties ge bruikt. Zowel de maquette als het boek verdie nen de aandacht. Het grootse verleden van Veere krijgt daardoor meer glans. J.L. Kool-Blokland Hans Warren 75. Samenstelling en redactie: Ro nald Rijkse en Lydia Wolterbeek. Middelburg (Zeeuwse Bibliotheek) 1996. isbn 90-72151-16-x. Op 20 oktober 1996 vierde schrijver-dichter Hans Warren zijn vijfenzeventigste verjaardag. In die tijd viel ook zijn vijftigjarig schrijversjubileum en - alsof dit nog niet voldoende was - zijn vijfen veertigjarig jubileum als literair criticus. Er viel dus wel wat te vieren, en de Zeeuwse Biblio theek, die kan terugzien op een langdurige band met Warren, heeft de literator uit Kloetinge op verschillende manieren in het zonnetje gezet. Dit boekje is slechts één van de huldeblijken ter ge legenheid van zijn drievoudig jubileum geweest. De bundel opent met een sympathiek, vriend schappelijk woord vooraf van Ronald Rijkse, con servator Bijzondere Collecties bij de zb. Rijkse gaat in op de relatie tussen de Bibliotheek en de literator. De zb is van grote betekenis geweest voor een aantal literair-publicitaire activiteiten van Warren. Mario Molegraaf, Warrens levensgezel, be schrijft vervolgens zijn kennismaking met de dichter en de veelzijdigheid die hij zo in hem be wondert. Het middendeel van de bundel wordt gevormd door ongepubliceerde poëzie van de feesteling, een aantal foto's en hommages van collega-schrij vers. De laatste zijn niet allemaal even sterk, maar zij getuigen wel op heel persoonlijke wijze van de betekenis die de schrijver - en soms ook de mens - Warren voor de betrokken auteurs heeft gehad. Het liber amicorumzoals het in het persbe richt van de zb wordt genoemd, besluit met een beknopte kroniek van Warren levensgang, waarin zijn voornaamste literaire wapenfeiten en enkele belangrijke persoonlijke gebeurtenissen worden genoemd. Tot slot volgt een bibliografie van ne gen bladzijden. Beter nog dan de inleidingen geeft dit overzicht een idee van de opmerkelijke veelzijdigheid van Hans Warren: dichter, prozaïst, criticus, bloemlezer, vertaler, flora- en faunaken ner en uitnemend kok! De definitieve biblio grafie laat nog op zich wachten: de tijdschriftarti kelen zijn, op algemene aanduidingen na, buiten beschouwing gelaten, en bovendien publiceert Warren nog steeds. Iets voor de Zeeuwse Biblio theek, die bibliografie, lijkt mij. Het boekje is prachtig uitgevoerd en in ieder geval als object een aanwinst voor iedere boe kenkast. Frits Smulders

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1997 | | pagina 51