KEKS DE HOND
Daarop is de hoogwaardigheidsbekleder te her
kennen die de katholieke kerk bestuurt. Hij heeft
een zonnebril op. Daarachter schuilen samenge
knepen ogen en in de bril zie je de weerspiege
ling van een keurig geordend landschap. Een
subtiele steek naar de daadwerkelijke opbrengst
van het sociale gelaat van de kerk die door de
paus wordt vertegenwoordigd. Alsof Kees de
Hond zeggen wil: 'Meneer, hoe zit het met de
aanschaf van die luxe Mercedes? Rijdt bondskan
selier Kohl niet in een exemplaar dat drie maatjes
kleiner is?
Het schilderij 'Overwinteren' belicht de achter
kant van een schijnbaar triviale situatie. Een ou
dere vrouw zit met een deken over haar benen
op een balkon van een zonbeschenen flat. Zij is
door een hekwerk van ons gescheiden. 'Jij mag
naar Benidorm, lekker overwinteren' (afbeelding
4).
In beide gevallen raakt Kees de Hond aan ver
schijnselen als macht en onmacht, zonder zijn be
wogenheid te formuleren in een eenduidig pam
flet. Je wordt uitgenodigd om stil te staan bij de
vanzelfsprekendheid van de werkelijkheid waar
mee je bent omringd. Confrontatie leidt tot dis
cussie.
Afb. 4: Kees de Hond, 'Overwinteren'.
Vrijheid
Kees de Hond is zowel een observator die in
voelt, als een dromer die zaken concreet maakt.
Afb. 5: Kees de Hond,
'Demonendroom'.
Dat komt bijna letterlijk tot uiting in het schilderij
'Demonendroom' (afbeelding 5). Op de voor
grond van een nachtelijk landschap ligt iemand
in een slaapzak. Achter de liggende figuur strekt