90
KEES DE HOND
Alb. 6: Kees de Hond, '5 mei-feest'.
zich een meer uit. De compositie benadrukt de
eenzaamheid van de slaper en heeft tevens iets
onheilspellends. Bijzonder is de vorm van de
slaapzak. Hij lijkt op een schildpad. Dat beeldrijm
legt twee aspecten van de voorstelling bloot. Het
verlangen naar bescherming, het in je schulp
kruipen om, in dit geval, te ontkomen aan de
mogelijke nachtmerries. En tegelijk het niet kun
nen weerstaan de werkelijkheid aan te kijken: het
hoofd van de slaper komt voorzichtig onder het
schild vandaan. Hoe dan ook: jezelf kun je nooit
ontvluchten.
In de loop van de tijd speelt er een steeds gro
ter optimisme door in het werk van Kees de
Hond. Kenmerkend daarvoor is het schilderij '5
mei-feest' (afbeelding 6). Een gezicht op de sky
line van Rotterdam, de lucht bezaaid met lucht
ballonnen met motieven in schitterende kleuren
Alsof de stad zich losmaakt van haar beslomme
ringen en naar de vrijheid zweeft. Saillant detail is
de verscheidenheid van de motieven op de bal
lonnen. Je zou ze kunnen interpreteren als sym
bool voor harmonieus samenleven van uiteenlo
pende culturen. In vrijheid.
Die vrijheid bereiken door zich te ontworstelen
aan zijn lot en mensen te laten delen in zijn visie,
is de opdracht die Kees de Hond zich in zijn
werk stelt. Hij is bewonderenswaardig op weg.