152 SCHÜTZ Afb. 6. Jan F. Schütz sr., Visserspink op het strand, 1874, olieverf op doek, 68 x 103 cm., collectie Zeeuws Museum, Mid delburg. Foto: R.A. van der Zwan. sersschip. In een schetsboek staan studies die hij tijdens deze reis maakte. Enkele van de kustlijn studies hebben de krijtrotsen van Engeland tot onderwerp. Verder schilderde Schütz stadsgezichten van Middelburg en maakte hij topografische tekenin gen in gewassen Oostindische inkt en waterverf. In 1851 werden door P. Roest '12 gezigten dei- stad Middelburg' naar J. F. Schütz in steendruk uitgebracht. In menig Zeeuwse woning treft men deze stadsgezichten nog aan (zie afb. 5). Realisme In de tijd waarin Schütz senior romantische wer ken schilderde (het midden van de negentiende eeuw), streefden veel van zijn collega's naar een hoger realistisch gehalte in de weergave van on derwerpen; zij wilden een verslag geven van wat zij om zich heen waarnamen. Het kleurgebruik werd op de waarneming in de open lucht geba seerd. Op deze manier schilderde bijvoorbeeld de zeeschilder Johan Greive (1837-1891), die re gelmatig in Zeeland werkte. Omstreeks 1870 wordt ook in het werk van Schütz senior een streven naar meer realisme zichtbaar. Hij paste de kleuren vanaf die tijd minder dramatisch toe en stemde deze meer op elkaar af. In 'Visserspink op het strand' (afb. 6), dat hij in 1874 schilderde, geeft hij bijvoorbeeld de werkelijkheid weer met op elkaar afgestemde tonen. Het werk van Jan Frederik senior werd erg ge waardeerd in Nederland (vooral in Zeeland), maar veel van zijn schilderijen gingen ook naar Engeland. Hij exposeerde onder meer in Den Haag en in Middelburg. Werk van hem bevindt zich in het Nederlands Scheepvaartmuseum te Amsterdam, het Zeeuws Museum te Middelburg, het Stedelijk Museum Vlissingen en in particuliere collecties. Impression isme Ook impressionistische elementen kregen in de tweede helft van de negentiende eeuw hun plaats in de Nederlandse schilderkunst. Impres sionisten streefden een min of meer objectieve momentregistratie na op ongedetailleerde, niet te bewust gecomponeerde wijze". De weergave van lichteffecten was daarbij zeer belangrijk. Belang rijk binnen de realistisch-impressionistische schil derkunst in Nederland was een groep schilders

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1997 | | pagina 34