SIGNALEMENTEN 163 (alleen een beetje blauwer aan de buitenkant). Helaas zijn veel foto's van matige kwaliteit; de kleurenfoto's zijn hard van kleur en dikwijls on scherp. Is het op de Bevelanden altijd mistig? Hannie Kool eindigt met de conclusie, dat het fusietijdperk op waterschapsgebied niet lang meer zal duren, nu er ook in Zeeuws-Vlaanderen een concentratie voor de deur staat. Ik denk dat zij ongelijk heeft. Op grond van eenvoudige ex trapolatie durf ik te voorspellen dat het Water schap Zeeland nog geen tien jaar op zich zal la ten wachten. De auteur kan dan ook de geschiedenis van het Waterschap Zeeuwse Eilan den 1995-2005 nog schrijven. Maar eerst is Schouwen-Duiveland aan de beurt. Ad Beenhakker Ellis Island; Tekeningen van Leendert van dei- Pool. Onder redactie van Hans Krabbendam. Goes 1997. 40 blz. met afbeeldingen in kleur, isbn 90-72138-74-0. Prijs: 14,95. Een eerste grote groep Zeeuwen emigreerde in 1847 naar de Verenigde Staten. Een van de activi teiten die in het herdenkingsjaar 1997 rond dit thema werden georganiseerd, was een tentoon stelling over Zeeuwse emigratie naar Amerika in het Roosevelt Study Center te Middelburg. Een belangrijk onderdeel van deze expositie waren tekeningen van Leendert van der Pool, gebaseerd op indrukken die de kunstenaar opdeed in het Ellis Island Immigration Museum te New York. Dit boek vormt de begeleidende catalogus. Door de vestiging van de Amerikaanse Immi gration and Naturalization Service in 1892 op Ellis Island werd dit kleine eiland voor de kust van Manhattan voor velen de poort naar de Verenigde Staten. Tot 1954 meldden zich in dit immigratie station meer dan twaalf miljoen landverhuizers voor een verblijfsvergunning. De nieuw gearri- veerden dienden zich hier aan een selectieproce dure te onderwerpen. Zij ondergingen een medi sche keuring en moesten een vragenlijst beantwoorden. Aan de hand daarvan bepaalde de immigratiedienst of men werd toegelaten tot de Amerikaanse samenleving. Het immigratiestation verloor in 1954 zijn func tie en werd gesloten. In 1990 opende hetzelfde gebouw weer de deuren, nu als museum. Leen den van der Pool, die afwisselend in Middelburg en New York woont en werkt, liet zich voor zijn tekeningen door de voorwerpen in het museum inspireren. Van der Pool verbeeldt in zijn kunst het verle den door zich in te leven in de gevoelswereld van de toenmalige immigrant. Het boek volgt de gang van de landverhuizer door het immigratie station. Beginnend met de registratie, verder via slaapzalen en ziekenhuis, keuken en eetzaal en de ruimte voor ontspanning eindigt de reeks te keningen met 'onderhoud en bescherming'. Dit laatste verwijst door de afgebeelde werktuigen naar de arbeid die de immigranten in de Ver enigde Staten zouden moeten verrichten om een nieuw bestaan op te bouwen. De tekeningen zijn met symboliek geladen. Al dus geeft de kunstenaar de verwarring en span ning bij de immigranten weer. Als in een soort vacuüm wacht de landverhuizer op Ellis Island de toekomst af. Die toekomst ligt in de Amerikaanse buitenwereld, waarvan elementen - wazig - door ramen weerspiegelen in de afgebeelde voorwer pen. De tekeningen zijn in het boek fraai gerepro duceerd. Voor elk van de vijfentwintig werken is een pagina uitgetrokken, hetgeen in lijn is met het grote formaat van de originelen. De eerste tien pagina's van het boek bevatten een heldere introductie van de hand van Hans Krabbendam en Arjen Westerhoff. Daarin wordt een kort over zicht van de geschiedenis van Ellis Island gege ven, gevolgd door een biografische schets van de kunstenaar en zijn werk. De tekst is in het Neder lands en Engels, omdat de tentoonstelling be halve in Nederland ook in de Verenigde Staten te zien is. Ellis Island is een treffende aanvulling op het geen reeds is geschreven over landverhuizing naar Amerika. Daar waar een historicus in woor den een beeld schetst van een verleden werke lijkheid, verbeeldt hier een kunstenaar de ge schiedenis in tekeningen. Van der Pool reikt goed gekozen elementen aan uit de sfeer op Ellis Is land. Hij dwingt de toeschouwer in de huid van de wachtende landverhuizers te kruipen. Daar mee toont Van der Pool opnieuw niet alleen zelf over historisch besef te beschikken, maar opent hij daartoe ook de weg voor zijn publiek. Jeanine Dekker

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1997 | | pagina 45