HERVORMING 25 Alb. 1. 'Jan de Grave tot Hulst in Vlaenderen in een huysken verbrandt'. Gravure, raz, zg, Zei. 111. 111 30. tisch werd aangepakt. De repressiegolf hield aan tot 1531 en leidde op verschillende plaatsen tot de eerste terechtstellingen. Hetzelfde scenario doet zich voor in Zeeland. Het protestants marty rologium van Middelburg neemt een aanvang in 1530. Is een inspectierapport dat in die tijd voor Zierikzee is opgesteld niet bewaard gebleven, we zijn voor het eerst wél uitvoerig gedocumenteerd over de situatie in Middelburg en Veere. Een unieke bron is het verslag van het onderzoek dat in 1529 op last van Adolf van Bourgondië te Veere werd ingesteld. Het biedt een indringend beeld van de wijze waarop de evangelische be weging ingang vond in de stedelijke samenle ving. Ondanks de vervolgingen zou in de daaropvol gende jaren het protestantisme in Zeeland een constante worden. Als één van de belangrijke conclusies van haar onderzoek stelt Rooze-Stout- hamer dat de Reformatie in de handelssteden Middelburg, Veere, Vlissingen en Zierikzee gelijk liep met die in Vlaanderen en Brabant. Deze drie 'zuidelijke' gewesten vertoonden een duidelijk tempoverschil met bijvoorbeeld Holland, waar het pas in de herfst van 1566 tot de vorming van calvinistische kerkenraden kwam. Een uitzondering op dit algemene beeld vormde het roerige doperdom in zijn beginfase van de jaren dertig, dat wel helemaal op Holland georiënteerd was. Sterker dan in Vlaanderen en Brabant werden op Walcheren toen 'kleyne luy- den' aangetrokken door de apocalyptische bood schap van Melchior Hoffman. Twee burgers van Middelburg waren hiervoor verantwoordelijk. Cornelis Polderman was één der belangrijkste volgelingen van de Hoffman, die in Straatsburg, het eerste centrum van de chiliastische beweging, opereerde. En toen dan in 1534 enkele radicale leiders Münster uitriepen tot het Nieuwe Jeruza lem, onderhield een andere Middelburger, Jan Mathijsz. Blauwaert, nauwe contacten met het re volutionaire zenuwcentrum te Amsterdam. Door zijn toedoen gebeurde het dat enkele anabaptis ten uit Zeeland de oproep beantwoordden om naar de Westfaalse bisschopsstad te trekken voor hulp bij de vestiging van het Duizendjarig Gods rijk. Hun tocht werd evenwel een complete mis lukking, en vermoedelijk is geen enkele Zeeuw ooit ter bestemming aangekomen. Het Münsterse avontuur werd met geweld on derdrukt en sindsdien stond het anabaptisme in de Nederlanden bloot aan bloedige vervolging door de officiële instanties en aan hardnekkige tegenkanting van de zijde van de calvinisten, een

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1998 | | pagina 31