HERVORMING 27 Afb. 2. Pijniging van de wederdoper Joos Joossen, Veere, 1560. Gravure J. Luyken, raz, zg. Zei. 111. m 29. leiding van de kerkenzuivering te Vlissingen op zich, zoals zijn ambtgenoten Sebastiaan Matte en Jacob de Buyzere op meerdere plaatsen in het Vlaamse Westkwartier, Nicasius van der Schueren in het klooster van Korsendonk bij Turnhout en Gaspard van der Heyden in Axel en Hulst dat ook gedaan hadden. Overal werd de beeldenbre king door ambachtslieden met de steun van de kerkenraad uitgevoerd, terwijl de vooraanstaande burgers zich afzijdig hielden. Dat fenomeen kan men ook vaststellen tijdens de Beeldenstorm in Vlaanderen en Brabant. In Veere, Zierikzee, Goes en Reimerswaal wist de magistraat de Beeldenstorm te verhinderen. Maar in Middelburg en Vlissingen keek de over heid werkeloos toe. Aan bisschop Nicolaas de Castro, die moedig in de abdijgebouwen bleef, werd bescherming geweigerd. Het idee om de schutterijen van beide steden in te zetten voor het handhaven van de orde werd vlug verlaten, omdat ze onbetrouwbaar bleken te zijn. In Vlaan deren hebben de brekers op verschillende plaat sen hun actie willen legitimeren met vage verwij zingen naar een zogenoemde commissiebrief uit kringen van het Hof of de hoge adel. Ook op Walcheren verklaarden zij uitdrukkelijk last te hebben van 'dengenen die boven die van der Wet waeren'. In de ontreddering van die dagen mogen zulke geruchten mede een verklaring vor men van de aarzelende houding van de gezag dragers. In het algemeen kan men echter stellen dat de katholieken ook hier tot verbazing van ve len weinig weerbaar bleken te zijn. Dit gold al evenzeer voor de gebeurtenissen in de daarop volgende maanden, die zij lauw en zonder veel reactie ondergingen. De katholieke kerkdiensten waren ontredderd en werden op sommige plaat sen zelfs tijdelijk gestaakt. De hervormden heb ben weliswaar hun voornaamste doel, namelijk het gebruik van een gezuiverde stadskerk als protestantse preekkerk, nergens bereikt, maar in de Walcherse steden en ook in Zierikzee en Tho- len wisten zij krachtens toepassing van het Ak koord van 25 augustus zonder veel tegenkanting een eigen beschutte vergaderruimte buiten de muren te verwerven. Volwaardige hervormde gemeenten, met eigen predikant en kerkenraad, functioneerden vanaf september 1566 ongehinderd te Middelburg, Poortvliet, Scherpenisse, Sint-Maartensdijk, Tho- len, Veere, Vlissingen en Zierikzee. Zeer opmer kelijk was de sociale recrutering. Hadden tevoren vooral 'gens de petite qualité' de dienst uitge maakt in de gemeenten, tijdens het Wonderjaar werden de calvinistische kerkenraden voorname lijk bemand door kooplieden, ambtenaren en ge zeten burgers. Evenals in Vlaanderen, Antwerpen, Turnhout, Breda, 's-Hertogenbosch, Mechelen, Rijsel en Doornik was in de herfst van 1566 het calvinisme in Zeeland in alle opzichten salonfa- hig geworden. De Zeeuwse kerkenraden hadden in het voor jaar van 1567 een belangrijk aandeel in het voor nemen van Hendrik van Brederode om gewapen derhand het verzet tegen de koning te consolideren, onder meer door Walcheren in handen te krijgen en zo de handelsweg naar Ant werpen te beheersen. De mislukking van de re bellie ten gevolge van de vernietigende nederlaag van het geuzenleger te Oosterweel op 13 maart

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1998 | | pagina 33