Signalementen 37 Voor literatoren en Boutens-liefhebbers is de catalogus zelf natuurlijk interessant. Deze publi catie ontleent haar belang echter niet uitsluitend aan de inventarisatie en beschrijving van het bezit van de zb. Een drietal essays maken het boek ook voor een ruimer publiek aantrekkelijk. Ro nald Rijkse verhaalt de wederwaardigheden van Boutens' boekenbezit en vertelt op welke wijze dit in handen van de zb is gekomen. Bram Peper kamp schetst in het kort leven en werk van P.C. Boutens, een dichter pur sang met hooggestemde idealen over het dichterschap. Het voetstuk waarop Boutens ooit stond, heeft momenteel plaats gemaakt voor een bescheiden plek in de literatuurgeschiedenis. Terecht concludeert Peper kamp echter, dat wie oog heeft voor de literaire traditie, die kan onmogelijk aan het werk van Boutens voorbij gaan. Marco Goud, tot besluit, heeft onderzoek gedaan naar opdrachten in ban den uit de bibliotheek van Boutens. Daaruit groeit een beeld van Boutens' veelzijdige literaire contacten en zijn inbedding in de Europese lite raire context. Volgens Goud, die aan een proef schrift over de dichter werkt, behoeft dit aspect nader onderzoek. In ieder geval wordt duidelijk dat Boutens meer las dan Plato en de Bijbel. De P.C. Boutens-collectie van de Zeeuwse Bibli otheek te Middelburg is uitgevoerd in een sobere maar stijlvolle en rustige typografie, die bijdraagt aan de aantrekkelijkheid van het boek. Jammer is, dat het boek slechts spaarzaam is geïllustreerd Boutens' bundels zijn vaak pareltjes van boek drukkunst en reliure) en dat de afbeeldingen van matige kwaliteit zijn. De financiën zullen de uit gever op dit punt wel beperkingen hebben opge legd. Dit minpunt neemt niet weg, dat deze pu blicatie recht doet aan het belang van de unieke Boutens-verzameling in de Zeeuwse Bibliotheek. F.F.X. Smulders Wim Riemens, Locaties. On the Spot. Uniepers, Abcoude, 1997. Samengesteld door Ruden Rie mens, voorwoord van Andreas Oosthoek. 158 Blz. Foto's zwart/wit kleur. Isbn 6825-169-4. Prijs: 49,50. Je zou Wim Riemens (1933-1995) kunnen om schrijven als een typisch Zeeuws fotograaf. On danks zijn vele reizen bleef hij Zeeland trouw. Hij bleef er wonen en het Zeeuwse land en water bleken een onuitputtelijke inspiratiebron. Recen telijk verscheen een overzicht van zijn werk on der de titel Locaties. Het vormt een gloedvol do cument over zijn veelzijdige oeuvre. Riemens zag zichzelf niet in cle eerste plaats als 'jager op schone platen', maar vooral als reiziger. Een fotograaf die het doet met wat hij tegenkomt, wars van artistieke oveiwegingen. Het is een houding die je bij meer fotografen tegenkomt. Toch blijkt deze nuchtere mentaliteit niet uit zijn foto's. Locaties is een boek vol verstilde, lyrische opnamen. Riemens heeft er misschien niet op 'gejaagd', maar hij weet in ieder geval goed hoe hij een 'schone plaat' moet maken. Het boek valt uiteen in drie delen. Het eerste, Elementenheeft Riemens' Zeeuwse werk tot on derwerp en is meteen ook het grootste deel. Rie mens toont zich een meester in de landschapsfo tografie. Hij heeft een scherp oog voor de strakke patronen van het boerenland en de grilligheid van de kust. Het is soms alsof de fotograaf zich heeft ingegraven of tot aan zijn middel in de branding is gaan staan om de opnamen te ma ken. Stoere foto's zijn het, vol steen, klei en wa ter. De beschouwer wordt als het ware de foto ingezogen; Riemens maakt in deze opnamen de elementen bijna voelbaar. Het tweede deel, Passagesbehandelt de reisfo tografie van Riemens. Ook hier blijkt weer die minutieuze aandacht voor de materie. Er komen maar weinig mensen voor in deze opnamen. De genen die wel zijn geportretteerd, zijn keuterboe ren, kleine vissers en eenzame herders. Riemens lijkt zich verwant te voelen met deze mensen; ook zij houden zich direct met de materie - de zee, de grond - bezig. Je krijgt bijna het idee dat hij in Portugal en Spanje de mensen fotogra feerde die hij in het geordende, moderne Neder land niet meer kon vinden. In het derde deel ten slotte, Splendid Isolation komt een heel andere kant van de fotograaf naar voren. We keren terug naar Zeeland, naar Middel burg om precies te zijn. In de jaren '70 vindt daar een culturele renaissance plaats. De kleine stad wordt een podium van het experiment op het ge bied van theater, muziek en beeldende kunst. Riemens wordt gepresenteerd als de chroniqueur van deze periode. Hij portretteert Johnny van Doorn en Simon Vinkenoog, saxofonist Willem Breuker die de longen uit zijn lijf blaast, en de beeldend kunstenaar Lawrence Weiner in een ka rakteristiek zelfingenomen pose. In Splendid Isolation ontbreekt het landschap, het geweld van de elementen. De mens staat centraal in deze opnamen, of het nu conventio nele portretten betreft of foto's van acteurs en musici in actie. Vooral in de laatste categorie be vinden zich ware juweeltjes: drummer Han Ben- nink die is vastgelegd teiwijl hij het uitschreeuwt van plezier, of collega-fotograaf Ed van der Els- ken geconcentreerd discussiërend. Zoals Riemens in zijn beste 'Zeeuwse' werk de elementen voel baar weet te maken, zo betrekt hij de kijker hier bij de optredens en de vurige debatten waarvan hij getuige was. Het boek is samengeteld door Ruden, de zoon van Riemens. Ruden Riemens is zelf fotograaf en dat heeft eivoor gezorgd dat het boek niet slechts

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1998 | | pagina 43