SIGNALEMENTEN 39 rig vast te stellen: 17 mei 1940. Toen werd het hart van de stad door Wehrmacht en Luftwaffe onherkenbaar verminkt. Terecht stelt samensteller Peter Sijnke dat er een Middelburg vóór 1940 be staat en een Middelburg daarna. Tot begin jaren zeventig, toen de Abdij zijn uiteindelijke vorm kreeg, is er gewerkt aan de opbouw van een nieuw stadshart. De foto's en de teksten van Sijnke geven van die wederopbouw een beknopt maar informatief beeld. Dat maakt Oud Middelburg vanuit de lucht een aansprekende inleiding op de recente Middelburgse geschiedenis. Voor degenen die wat meer historisch zijn onderlegd, vormt het boek een mooie visuele aanvulling van hun ken nis. En natuurlijk blijft het zoeken naar bekende plekken op de foto's een leuk gezelschapspel voor iedere Middelburger. Min of meer gelijktijdig met het hierboven be sproken werk verscheen het boek Walcheren 1943-1944. Ook dit boek staat vol met luchtfo to's, maar daarmee houdt de vergelijking op. Zo als de titel al aangeeft, zijn de opnamen tijdens de Tweede Wereldoorlog boven Walcheren ge maakt. Het eiland vormde een belangrijk onder deel van de Duitse verdedigingslinies en was daarom een geliefd doelwit van geallieerde bommenwerpers én fotoverkenningsvliegtuigen. Vooral in de laatste oorlogsjaren zijn er tiendui zenden opnamen vanuit de lucht gemaakt. Au teur Paul Cmcq heeft getracht aan de hand van die enorme hoop beelden het kat-en-muisspel van bezetter en bevrijder zichtbaar te maken. Het moet een hels kaïwei zijn geweest, het se lecteren van de opnamen en vervolgens recon strueren van het krijgsverloop. Crucq betoont zich een ware archieftijger, een graver van het zuiver ste soort. Geen detail blijft onvermeld. Met welke vliegtuigen er werd gevlogen, op welk uur van de dag ze in het Zeeuwse luchtruim verschenen, het precieze aantal Duitse kazematten rond Big- gekerke, zelfs het gewicht en de bijnamen van de afgeworpen bommen krijgt de lezer voorgescho teld. Het is een indrukwekkende hoeveelheid ge gevens die Crucq boven tafel heeft gekregen. Toch is het juist die overvloed aan informatie die zich gaandeweg in het boek gaat wreken. De doorsnee lezer raakt temidden van alle afkortin gen, vliegtuigtypes en cijferreeksen het overzicht kwijt. De foto's bieden geen soelaas, voor leken op militair gebied is het vijftig jaar na dato bui tengewoon moeilijk de opnamen te interpreteren. Daarnaast begon ik me na weer een hele serie foto's van rookwolken en inundaties af te vragen hoe het de mensen op de grond is vergaan. Wa ren die geëvacueerd? Zaten die ergens in een schuilkelder? Foto's van bombardementen zijn spectaculair maar tegelijk uiterst macaber, en deze dualiteit ontbreekt volledig in het boek. Crucq heeft zich op het standpunt gesteld van de vliegeniers: op afstand, ver van het gewoel op de grond. De overdaad aan gegevens en de afstandelijke, technische manier waarop het boek is geschre ven, maken Walcheren 1943-1944 er niet toe gankelijker op. Toch blijft er, afgezien van dit be zwaar, veel te genieten over. Zoals gezegd, telt het boek een aantal spectaculaire actiefoto's. Ook heeft Crucq persoonlijke verhalen van vliegeniers opgenomen, die een verademing vormen tussen alle statistieken en droge opsommingen. Ten slotte bieden de foto's een unieke kijk op het Zeeland van voor de watersnood. Prachtig zijn de luchtopnamen van plaatsjes als Grijpskerke en Mariekerke, met de omliggende, grillige lande rijen. De foto's uit Walcheren 1943-1944 vragen er eigenlijk om, nog een keer gebruikt te worden, maar dan in een boek dat Walcheren verbeeldt zoals het vóór 1953 was. Misschien dat de samen steller van Oud Middelburg vanuit de lucht, Peter Sijnke, zich daar eens over kan buigen. P. van der Hijden

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1998 | | pagina 45