s gnalementen 179 happelijk projectmedewerkers om opgravingen i it te werken of vondsten systematisch te bewer- len. De chronisch zwaar zieke patiënt krijgt een ieuwe jas, dat wel. Ook doet de provinciaal ambtenaar in het blad wat vage mededelingen over de oprichting van een Provinciaal Steunpunt Cultureel Erfgoed Zee land, waar velen nu al zo lang halsreikend naar t itkijken. Voor niet-ingewijden blijft onduidelijk vat dit moet gaan inhouden: eerder was er in de i >ers sprake van de oprichting van een Provin- - iaal Steunpunt voor Monumentenzorg en Ar- i heologie of een Provinciaal Platform Archeolo gie. Terecht kan gevreesd worden dat de provincie hiermee weer allerlei vergaderstructu ren in het leven roept. In een vaste rubriek in de Nieuwsbrief worden Zeeuwse actualiteiten en ontwikkelingen belicht waar de Rijksdienst voor Oudheidkundig Bodem onderzoek als belanghebbende of als adviseur bij is betrokken. Dat betreft momenteel onder meer de procedure tot aanwijzing van de ringwalburg van Domburg als beschermd archeologisch mo nument en het overleg met onder andere Rijks waterstaat over de archeologische implicaties van de tracé's van zowel de Westerscheldetunnel als cle N57 op Walcheren. Verder natuurlijk actueel archeologisch nieuws, lecente vondstmeldingen, onderzoeken en waar nemingen. Ik hoop dat de publicatie van deze in- lormatie niet ten koste gaat van de Archeologi- che Kroniek die in het jaarboek van het lenootschap verschijnt. Daarnaast stelt de afdeling Zeeland van de Ar- - heologische Werkgemeenschap Nederland zich oor, een club enthousiaste amateurs die al sinds jaar en dag de gastvrijheid van het pacz geniet. Met de Nieuwsbrief Archeologie zijn allen die le Zeeuwse archeologie een warm hart toedra gen, een zeer informatief en actueel bulletin rij- •cer. Het is te hopen dat het niet blijft bij mooie accommodatie en fraaie krantjes. Dat toont alle maal prachtig, maar waar het om gaat, is dat de archeologie wérkelijk de achterstand inhaalt. Met de uitgave van deze Nieuwsbrief Archeologie krijgt de provincie voorlopig nog het voordeel .'an de twijfel. C.N. Polderman an Malawauw, Saudara; portretten en levens)- verhalen van oudere Molukkers. Middelburg, 1998. Isbn 90-74038-03-4. Prijs: 22,50. 9e publicatie Saudara hoort bij de reizende ten- nonstelling, eveneens Saudara geheten, die het Zeeuws Museum in samenwerking met fotograaf lan Malawauw heeft opgezet. De tentoonstelling is tot het voorjaar van 1998 in het Zeeuws Mu seum te zien geweest. Nu reist ze door Nederland en is onder andere te zien in het Drents Museum in Assen en in het Moluks Historisch Museum in Utrecht. Jan Malawauw portretteerde tweeëndertig ou dere Molukkers in Nederland: prachtige, karakte ristieke foto's van mensen met een gezicht als een landkaart. Op de tentoonstelling zijn behalve de portretten enkele voorwerpen te zien die zij als een dierbare en waardevolle herinnering aan hun vaderland koesteren. In het boek zijn ook deze objecten afgebeeld, en de geportretteerden vertellen waarom zij zo'n sterke band met die sa rong, die trom of hun knii.-kist hebben. Vele as pecten van de oude gewoontes en gebruiken ko men aan de orde. Er wordt verteld over kleding, de vervaardiging van het ingewikkelde batik werk, sieraden en de waarde van oude gebruiken en voorwerpen. Ook het geloof speelde een be langrijke rol. Veel Molukkers zijn christen gewor den en in in hun kerkelijke gemeenschap vormen ze een hechte, maar aparte groepering. Zij kun nen de oude verhalen van de voorouderverering nog wel vertellen, en sommige gebruiken van nu gaan terug op die oude tijden. Het boek geeft een mooi, integer beeld van een groep mensen die al jarenlang in Nederland woont maar wier hart nog altijd op de Molukken ligt. De teksten zijn met liefde en genegenheid voor hun geschreven, de foto's tonen hen in alle waardigheid die hun ouderdom met zich mee brengt. De heimwee ligt bij hen om de hoek, maar ze worden er niet door bevangen. Velen zijn op de Molukken geboren en hebben er hun jeugd doorgebracht. Ze spreken daar met wee moed over. Het is voor ieder van hen een ver verwijderd verleden, dat nooit meer terug zal ko men en dat gekoesterd wordt als een dierbaar kleinood. Hun vertrek naar Nederland was geen gemakkelijke keuze, en eenmaal hier beland wer den ze aanvankelijk als tweederangs burgers be handeld. Ze kozen echter zelf ook voor afzonde ring; ze zouden immers terugkeren naar de Molukken. De Nederlandse regering heeft in haar bejegening van Molukkers flinke steken laten val len. De behandeling die deze mensen bijvoor beeld in Westkapelle ten deel viel (ze kregen een zo karig handgeld, dat er werkelijk gebrek werd geleden), kan niet anders dan een grote fout van de Nederlandse overheid worden genoemd. De huisvesting van een groep Molukkers in de ba rakken van het voormalige concentratiekamp Vught doet je nu nog vol verbazing het hoofd schudden. Maar in Saudara kijkt men niet in verbittering om naar de slechte behandeling in Nederland. In het boek overstijgt men deze moeilijke omstan digheden uit het verleden. Het Moluks-Maleis woord 'saudara' betekent letterlijk 'broeder-zuster' en verwijst naar een directe verwantschap, een

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1998 | | pagina 47