ZEEUWSE BOERENERVEN 149 Afb. 2. Zeeuwse boeren tuin in kruisvorm. Holle- stellepolder, Ovezande (fo to collectie auteur). huis zijn ook de bakkeet en de woonkeet, al dan niet gecombineerd. In de bakkeet werden brood en soms bolussen gebakken en de hammen hin gen er in de schouw, terwijl er meestal een aparte voorziening was om de varkenspetaten te koken. De woonkeet fungeerde soms als zomer huis of als onderkomen voor de knecht. Aan de voorkant, en vaak ook aan de zijkanten, van het huis liggen de tuinen. Soms was dat een gecom bineerde bloemen- en moestuin - de klassieke boerentuin zoals die overal in Nederland voor komt. Deze tuin is meestal in kruisvorm aange legd. Achiel Sturm, een bejaarde boer uit de buurt van Aardenburg, beschrijft zijn oude tuin in zijn boek Van paarden naar paardekracht-, 'Voor het woonhuis lag d'n 'of, een groenten- annex bloementuin die grotendeels door de vrouwen verzorgd werd. Hij was ongeveer 40 bij 50 meter en werd door een kruispad in vier stukken ver deeld. In het midden lag een rozenperk. Naast de voetpaden lagen bloemperken van ongeveer 75 cm. breed, omrand met kerkpalm, buxus. Het is bijna niet te schatten, maar ik denk dat er in die perken toch wel honderd verschillende bloemen en planten stonden'3. Soms, als de bewoners veel om status gaven, werden er aparte moes- en sier- tuinen aangelegd. Een enkele keer tref je zelfs naast de klassieke moes- en siertuin een voor het woonhuis aangelegde parkachtige tuin aan in landschapsstijl. In Zeeland is, behalve op Walcheren, de kruis vorm de meest gebruikelijke vorm van de boe rentuin. Deze is geënt op de kloostertuin, waarin de kruisvormige inrichting een verwijzing naar het kruis van Christus was. Indirect heeft de kruisvorm in de boerentuin dus een christelijke symboliek. Op Walcheren is de kruisvorm in de boerentuin niet gebruikelijk. Dat heeft ongetwij feld te maken met de Reformatie. In Zeeland liep Walcheren niet alleen voorop in de Reformatie, men was en bleef er rechtzinniger in cle protes tante leer. Dat betekende lange tijd dat kruisen in kerken en elders taboe waren; die waren immers symbolisch voor 'paapse afgoderij'. Elders in Zee land was men meestal wat rekkelijker. In ieder geval ging men niet zover dat de kruisvorm van de boerentuin als een rooms-katholiek symbool gezien werd. Elders in Nederland is, net als in het Zeeuwse, in de zwaardere protestante streken (zoals in de Alblasserwaard en in de Krimpener- waard) de kruisvorm in de boerentuin verdwe nen, terwijl in de omliggende regio's die wat lich ter in de leer waren, de kruisvorm gebleven is. De erven in Zeeland zijn groot. Behalve de reeds genoemde elementen maakte meestal de huisboomgaard er deel van uit. De huisboom gaard heeft omstreeks 1850 in Zeeland zijn entree gemaakt en zich via onze provincie over de rest van Nederland verspreid. Zo'n boomgaard, van ouds beplant met hoogstamfruit, diende tevens als weide voor het vee (boomweide). Was er geen hoogstam, dan liepen er in ieder geval kip pen rond. Het fruit bestond uit appels en peren, pruimen en vele soorten klein fruit. Een moerbei boom stond vaak in de siertuin - niet in de boomgaard. Een mispel stond op een vochtige plaats, vaak in de buurt van de mestvaalt. Kerse bomen waren vaak dicht bij het huis geplant; dan kon je de spreeuwen en andere vogels beter wegjagen. Soms stond er aan de zuidkant van het huis een lei-boom met abrikozen of perziken. Een enkele maal tref je, vooral bij oude boerde rijen, nog wel eens een druif aan de zuidkant (van deze vrucht werd azijn ten behoeve van de

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1998 | | pagina 7