36
RIJKSWATERSTAAT EN HET LANDSCHAP
Afb. 4. Ideaalontwerp ro
tonde Roofack (Paul van
Beek landschapsarchitec
ten, Amsterdam).
en harmonie bij de vormgeving van wallen en
schermen langs de enige autosnelweg die Zee
land rijk is7. De weggebruikers oordelen over het
geheel genomen positief over de ruimte. Soms
vindt men de weg saai, maar dit heeft meer met
het omliggende landschap dan met de inpassing
van de weg te maken.
Westerscbeldedijken
In de zomer van 1998 is bij het projectbureau
Zeeweringen besloten om niet alleen aandacht te
schenken aan de natuur van de dijken maar ook
aan het landschap van de dijken. Dit heeft gere
sulteerd in een notitie met een eenvoudige land
schapsvisie8. Nagestreefd wordt een standaard
dwarsprofiel voor cle gehele Westerschelderand,
die gebaseerd is op cultuurhistorie, waterdyna-
miek, zou tinvloed en vegetatiegroei. Voor het on
derste deel van de dijk, dat onder invloed van
het getij staat, wordt een donkere kleurstelling
voorgesteld met materialen als basalt, basalton-
zuilen met basaltsplit en betonzuilen, die donker
grijs zijn of voorzien zijn van een donkere eco-
toplaag. De boventafel (het bovenste deel van de
bekleding van de dijk) zou in lichtere tinten moe
ten worden uitgevoerd; de bovenzijde van de bo
ventafel zou ingestrooid kunnen worden met
grond, om gras- en kruidengroei tussen de ver
harding te bevorderen. Daarmee wordt naast de
donkere ondertafel (het onderste deel van de be
kleding in de getijzone) een tweede, horizontale,
groene zone aangelegd. Landschappelijk gespro
ken, verdient het de voorkeur zo weinig mogelijk
verhard onderhoudspad aan te leggen, dus liever
geen asfalt, maar eerder een tweesporenpad of
een alternatief met doorgroeistenen. Dit ideaal-
dwarsprofiel is uitsluitend geënt op landschaps
beleving en vormgeving. Er is rekening gehou
den met de technische mogelijkheden van ieder
traject. Bij de bestekken van 1999 zal het aspect
landschap reeds een volwaardige rol spelen, en
dat geldt ook voor de uitvoering in de jaren
daarna. Belangrijk is, dat de beleidslijn om bij het
werk aan de dijken rekening te houden met het
landschap schriftelijk is vastgelegd.
Rotonden in West-Zeeuwsch-Vlaanderen
In het kader van het project Duurzaam Veilig is in
1998 door derden onderzoek verricht naar de
landschappelijke vormgeving van rotonden'7. Op
merkelijk resultaat van dit onderzoek is, dat men
zich buiten de bebouwde kom niet moet blind
staren op het ronde middeneiland. Het middenei
land biedt ten gevolge van de maatvoering en de
verkeerskundige eisen te weinig mogelijkheden
om het omringende landschap te beïnvloeden.
Landschappelijk valt er veel meer eer te behalen
uit het 'groen' invullen van de omliggende ruim
ten van een rotonde, bijvoorbeeld met boomwei
den. Omdat het om een behoorlijke oppervlakte
gaat, kan een belangrijke bijdrage worden gele
verd aan het Zeeuws-Vlaamse landschap. Voor
beelden van rotonden die aan dit landschappelijk
concept moeten gaan voldoen, zijn onder meer