36 RIJKSWATERSTAAT EN HET LANDSCHAP Afb. 4. Ideaalontwerp ro tonde Roofack (Paul van Beek landschapsarchitec ten, Amsterdam). en harmonie bij de vormgeving van wallen en schermen langs de enige autosnelweg die Zee land rijk is7. De weggebruikers oordelen over het geheel genomen positief over de ruimte. Soms vindt men de weg saai, maar dit heeft meer met het omliggende landschap dan met de inpassing van de weg te maken. Westerscbeldedijken In de zomer van 1998 is bij het projectbureau Zeeweringen besloten om niet alleen aandacht te schenken aan de natuur van de dijken maar ook aan het landschap van de dijken. Dit heeft gere sulteerd in een notitie met een eenvoudige land schapsvisie8. Nagestreefd wordt een standaard dwarsprofiel voor cle gehele Westerschelderand, die gebaseerd is op cultuurhistorie, waterdyna- miek, zou tinvloed en vegetatiegroei. Voor het on derste deel van de dijk, dat onder invloed van het getij staat, wordt een donkere kleurstelling voorgesteld met materialen als basalt, basalton- zuilen met basaltsplit en betonzuilen, die donker grijs zijn of voorzien zijn van een donkere eco- toplaag. De boventafel (het bovenste deel van de bekleding van de dijk) zou in lichtere tinten moe ten worden uitgevoerd; de bovenzijde van de bo ventafel zou ingestrooid kunnen worden met grond, om gras- en kruidengroei tussen de ver harding te bevorderen. Daarmee wordt naast de donkere ondertafel (het onderste deel van de be kleding in de getijzone) een tweede, horizontale, groene zone aangelegd. Landschappelijk gespro ken, verdient het de voorkeur zo weinig mogelijk verhard onderhoudspad aan te leggen, dus liever geen asfalt, maar eerder een tweesporenpad of een alternatief met doorgroeistenen. Dit ideaal- dwarsprofiel is uitsluitend geënt op landschaps beleving en vormgeving. Er is rekening gehou den met de technische mogelijkheden van ieder traject. Bij de bestekken van 1999 zal het aspect landschap reeds een volwaardige rol spelen, en dat geldt ook voor de uitvoering in de jaren daarna. Belangrijk is, dat de beleidslijn om bij het werk aan de dijken rekening te houden met het landschap schriftelijk is vastgelegd. Rotonden in West-Zeeuwsch-Vlaanderen In het kader van het project Duurzaam Veilig is in 1998 door derden onderzoek verricht naar de landschappelijke vormgeving van rotonden'7. Op merkelijk resultaat van dit onderzoek is, dat men zich buiten de bebouwde kom niet moet blind staren op het ronde middeneiland. Het middenei land biedt ten gevolge van de maatvoering en de verkeerskundige eisen te weinig mogelijkheden om het omringende landschap te beïnvloeden. Landschappelijk valt er veel meer eer te behalen uit het 'groen' invullen van de omliggende ruim ten van een rotonde, bijvoorbeeld met boomwei den. Omdat het om een behoorlijke oppervlakte gaat, kan een belangrijke bijdrage worden gele verd aan het Zeeuws-Vlaamse landschap. Voor beelden van rotonden die aan dit landschappelijk concept moeten gaan voldoen, zijn onder meer

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1999 | | pagina 54