boekbesprekingen
161
U weet iets van vogels op Walcheren, maar u wilt
nog meer weten. Mooi, maak pakweg 2,5 cm
ruimte in uw boekenkast. Dan past daar precies
de nieuwe avifauna van Walcheren in, uitgeko
men in de donkere dagen van december 1998.
Zeeuwse vogelaars keken al een paar jaar uit
naar het verschijnen, maar 'uit betrouwbare kring'
werd keer op keer vernomen dat er (weer) uitstel
vas: een zeer bekend fenomeen onder makers
an avifauna's.
De Walchenaren mogen met voldoening op de
voltooiing terugzien. Het resultaat is een boek-
werk dat inzicht biedt in de (veranderingen van
de) vogelwereld sinds het verschijnen van de vo
rige avifauna in 1969, welke in hoofdzaak was
gebaseerd op de waarnemingen van een klein
;roepje, een literatuurinventarisatie en interpreta
tie van al die gegevens. De huidige avifauna is
eel meer gebaseerd op gericht onderzoek. Door
het presenteren van de gegevens en documente
en van veranderingen krijgt de lezer niet alleen
inzicht in de vogelwereld zelf, maar ook in de
enorme veranderingen die een gebied als Wal-
heren in deze periode heeft doorgemaakt. Vo
gels zijn en worden dan een indicatie voor de
waarde van een landschap. De avifauna heeft dus
tok functie voor de gemeenten op Walcheren.
Iet vormt een belangrijke bouwsteen voor het
natuurbeleid.
Maar de avifauna is er toch vooral voor de 'die
hards', de doorgewinterde vogelaars die graag al
les willen weten van een bepaalde soort. Wel, die
tomen ruimschoots aan hun trekken. Vooral het
indrukwekkend kwantum gegevens van onder-
oek naar land- en zeetrek doet menige Zeeuwse
ogelwerkgroep watertanden. De Walchenaren
1 lebben ook een fijne neus voor bijzonderheden:
an minstens vijf soorten zeldzame vogels in Ne
derland werd het eerste exemplaar op Walcheren
gezien. De waarneming van een Forsters Stern in
november 1986 is zelfs de eerste voor Continen
taal Europa! Struinend door het boek valt het op
dat er een enorme hoeveelheid gegevens uit
waarnemingsboekjes, rubrieken, artikelen en rap
porten is verzameld, gerangschikt en geïnterpre
teerd. Ondanks de digitale hulp nog altijd een
iele klus.
Het boek is voor een beginnend vogelaar of
rreed geïnteresseerde in de natuur wel erg spe-
ialistisch. Daarmee wordt, maar dat is een legi-
ieme keuze, de afzet van het mooie boek be-
rerkt. De landschapshoofdstukken beslaan
lijvoorbeeld slechts een achttal pagina's. Hier
ïad wat meer informatie in gekund, al was het
naar om overheden beter te informeren en te
sturen'. Daarnaast, maar dat is natuurlijk een
kwestie van smaak, is bij de soortbeschrijvingen
gebruik gemaakt van een hele serie verschillende
vette en cursieve kopjes en tussenkopjes. Samen
net de af en toe onbegrijpelijke afkortingen (wel
iswaar elders in het boek verklaard) komt dit de
leesbaarheid niet ten goede. Jammer zijn ook een
paar kleine schoonheidsfoutjes die door een ex
tra correctieronde wellicht waren voorkomen
(b.v. het door elkaar gebruiken van oude en
nieuwe namen: Zomertortel en Tortelduif - die
staat niet eens in de legenda - Hole- en Holen-
duif).
De nieuwe avifauna is evenwel een boek met
een schat aan wetenschappelijke gegevens, die
per soort toegankelijk zijn. Wat mij betreft staat
de belangrijkste zinsnede van het hele boek (be
wust?) als aller-allerlaatste zin helemaal achterop
het kaft: 'Het is een leerzaam 'geschiedenisboek'
en een inspiratiebron voor nieuwe natuurverken
ningen'.
T.C.J. Sluijter
Edna van Duyn en Fransjozef Witteveen, Boezem
oeuvre catalogus. Bussum, Uitgeverij Thoth, 1999.
Tweetalige editie in Nederlands en Engels. 546
blz., rijk geïllustreerd (kleur en zwart/wit). isbn
90 6868 222 9. Prijs 99,50.
De uitgave is tot stand gekomen ter gelegenheid
van de 65ste verjaardag van de beeldend kunste
naar Marinus Boezem (1934), die sinds 1975 in
Middelburg woont en werkt. Tegelijk met de pre
sentatie van dit boek is door middel van drie ten
toonstellingen, in het Kröller-Müller Museum in
Otterlo, achk-De Paviljoens in Almere en De
Vleeshal in Middelburg, aandacht besteed aan
een overzicht van zijn oeuvre.
De omvangrijke publicatie is fraai verzorgd in
een stijl die past bij het werk van Boezem. Het
boek is mooi gebonden en de snede is versierd.
Het is voorzien van een half stofomslag in fel
groen dat contrasteert met de zwarte linnen kaft
met paars/roze letters. Het binnenwerk is aange
naam vormgegeven met een leesbare typografie
en duidelijke foto's op stevig getint papier. Het
geheel zal de liefhebber van bibliofiele kunstboe
ken aanspreken.
De publicatie bevat een voorwoord door de di
recteuren van de drie musea, een essay door
Edna van Duyn, een catalogue raisonné door
Fransjozef Witteveen, een chronologie en een bi
bliografie.
In het inleidende artikel zijn de illustraties ook
in kleur weergeven. Het artikel bevat het noodza
kelijke kader om het werk van Boezem in zijn
tijd te kunnen plaatsen. Zijn thema's worden stuk
voor stuk behandeld. In het slot wordt gewezen
op de invloed die zijn werk heeft op volgende
generaties en op de feitelijke informatie in de ca
talogue raisonné.
In de oeuvrecatalogus zijn alle werken uitvoe
rig beschreven en op een enkele uitzondering na